Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xers
Hej
Har fått dessa felkoder på min v40 2.0T 98

P0141 - Powertrain
O2 sensor heater circuit (Bank 1 Sensor 2)

P0102 - Powertrain
Mass or volume air flow ciruit low input

För det mesta märker jag inte av något fel men det händer att bilen tappar kraft & när detta sker så börjar också bränsle mätaren
(den som visar hur mycket bilen drar per 1000km) flippa ur & hoppar från 0,37 till 1,1.
Om jag inte misstar mig så den första felkoden för lambdasond 2 & den andra för lmm.
Eller kan jag ha fel på detta?
Jag har provat att spruta startgas för att se om där va någon läcka. Men verkar inte som det.
Fundera på att byta lambdan men om det inte är den är det utkastade pengar
När jag kollade med Torque scan så låg O2 Volts Bank 1 sensor 1[ff1214] runt 0,02V men kunde stiga upp melan varven,
medan sensor 2[ff1215] låg hyfsat stabilt runt 0,63-0,70V.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så låg spänning låter inte rätt på första sonden, den borde svänga mellan typ 0.1 och 0.9 under körning. Det syns lite dåligt i appen tycker jag, men mäter man direkt på sonden med oscilloskop eller multimeter så ska den svänga från hög till låg på en sekund.
av Xers
Variosboy skrev:Så låg spänning låter inte rätt på första sonden, den borde svänga mellan typ 0.1 och 0.9 under körning. Det syns lite dåligt i appen tycker jag, men mäter man direkt på sonden med oscilloskop eller multimeter så ska den svänga från hög till låg på en sekund.
Okej, ska se om jag kan få en bättre mättning på den. Bara införskaffa en multimeter.
av julisgranis
P0141 - Powertrain
O2 sensor heater circuit (Bank 1 Sensor 2)

Detta är förvärmingskretsen på sond 2. Låter som den är defekt eller kan va någon beläggning på stiften så motståndet ökar. Då reagerar bilens dator att den ger fel motstånd och skickar ut felkod.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]