Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#765761
Då var det min tur att få felkoder!

Det är alltså V40:in som bråkar.
2.0T 2004:a med 11500 mil på mätaren.

För någon dryg vecka sedan tände sig CEL och jag kunde då läsa ut P0132.
Enligt http://WWW.odb-codes.com så är beskrivningen "O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor1)"
Märks inte vid körning enligt sidan.

Har märkt att bilen lite då och då ryckt till lite när man går från lätt gas till helt uppsläppt pedal och vice versa.
Motorn går i övrigt jämt och fint, och startar på en gång, och drar normalt mycket soppa (ca 0,7-0,8 vid mestadels lugn stadskörning).
Avgaserna ser bra ut och det luktar inte konstigt.
Kollade med Torque och tempen går upp till ca 90 grader och lägger sig rätt stadigt där.

Nollställde för att se hur ofta den dyker upp, men har inte fått felkoden något mer sedan dess (ca 2 veckor med kanske 50 mil körning sedan dess).

Igår däremot så tände sig CEL igen och då kunde jag läsa ut P0420 istället.
Beskrivning: "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)"
Bör enligt beskrivningen på sidan inte heller märkas vid körning.

Vidare så hade bilen vid senaste besiktningen (Januari) klockrena avgasvärden:
CO = 0,0 (0,3)
CO 2500 = 0,0 (0,2)
HC = 001 (100)
Lambda = 1,01 (0,96-1,04)

Googling på koderna +V40 ger i princip inte så mycket, ett antal sökresultat med folk här eller i andra forum som har trimmade bilar med racekat tex.
Min bil är helt orginal.

Det enda tipset som jag hittar är att folk köper något som heter CEL-FIX, jag är dock intresserad inte intresserad av någon fullösning, det ska fixas ordentligt.
Hittar heller ingen info om vad denna CEL-FIX faktiskt gör. Bara att koderna ovan är vanliga på FAS2:orna, men inget om vad som är själva problemet.

På vilket sätt använder ECU den bakre sonden? Enbart för att se hur katalysatorn jobbar?
Tänker på att jag känner små ryck lite då och då, det borde ju i så fall tyda på något annat än bakre sonden. Dock finns ju inget som säger att detta enbart rör sig om ett enstaka fel.

Så, vart tycker ni jag ska börja leta?

Enligt tipsen på obd-codes.com så kan det bero på läckor i avgassystemet, så det blir upp på en lyft på måndag och kolla närmre på det. (Hörs inget, men får kolla upp det i alla fall så man kan bocka av det).
Har oscilloskop, men är lite osäker på hur snabbt de två sonderna ska "svänga" och hur mycket, bara att den bakre ska hålla sig stadigare än den främre.


PS. Trist med alla trådar man hittar som är flera år gamla och där TS aldrig skrivit vad som löste problemet... Enormt dålig stil.
av andy78
#765939
Tror inte det beror på luftläcka för de hade synts på avgasvärdena den hade dragit in luft och sonden hade reagerat på ökat luftblandning och skickat detta till dme som öka bränsleblandningen med högre avgasvärden som följd.

Nu vet jag inte vilka Pkoder det du har fått .

Men titta på denna för att ta ett exempel.
http://www.obd-codes.com/p0132

Det kan vara så att du har en skada på kablaget som ligger mot någonting och ibland är det vanligt med skada i isolering precis där kabeln går in i sonden.

Som sagt hade du haft luftläcka s hade du nog fått blandningskoder vilket detta inte är.
Vilket program använder du för att testa?

Det sitter också ett relä till förvärmningen i motorrummet.
av Jonas_latt
#765953
Försök få tag i någon med vida eller volvo.
Så får du se vad den vistar. Ofta får du fram mycket mer än de "billiga sakerna"
Användarvisningsbild
av Variosboy
#765954
Tack för svar!

Jag använder torque pro i telefonen för att läsa ut koder.

Det är den sidan du länkar till som jag också tittat på. (Står i första inlägget).
Ska mäta kablaget på sonderna å se så inte det är som du säger, överledning mellan ledarna eller glapp.
Ska ta å mäta förvärmningen också så det funkar som den ska.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#765956
Jonas_latt skrev:Försök få tag i någon med vida eller volvo.
Så får du se vad den vistar. Ofta får du fram mycket mer än de "billiga sakerna"
ja, kom precis på att en avlägsen bekant köpt en "ordentlig" läsare med vida till, frågan är om han vet vad han håller på med. Hmm.
av Uninium
#765961
Den felkoden fick jag upp på min förra T4 när jag körde på BF95.Men så enkelt kanske det inte är i ditt fall..
Användarvisningsbild
av joel80
#765997
unlock26 skrev:Den felkoden fick jag upp på min förra T4 när jag körde på BF95.Men så enkelt kanske det inte är i ditt fall..
Vad menar du nu? Att du inte kunde köra på vanlig bensin i en bensinmotor utan felkoder? Hur gammal var den bilen? :)
av Uninium
#766005
99..den ska gå på 98, varje gång jag tankade 95 så fick jag den felkoden vid lite gasfot.På 98 så tändes den aldrig..
av uffe_hudik
#766025
unlock26 skrev:99..den ska gå på 98, varje gång jag tankade 95 så fick jag den felkoden vid lite gasfot.På 98 så tändes den aldrig..
Jag hade en V40 2,0t -99 körde alltid på 95okt,, aldrig en felkod.
Användarvisningsbild
av joel80
#766032
Låter som att det var nått fel på den bilen isåfall. Inte ska en bil från 99 behöva gå på 98?
Känns som att det försvann en bra stund innan det.. eller har jag tappat tidsuppfattningen?
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]