- lör 29 jun 2013, 19:20
#765761
Då var det min tur att få felkoder!
Det är alltså V40:in som bråkar.
2.0T 2004:a med 11500 mil på mätaren.
För någon dryg vecka sedan tände sig CEL och jag kunde då läsa ut P0132.
Enligt http://WWW.odb-codes.com så är beskrivningen "O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor1)"
Märks inte vid körning enligt sidan.
Har märkt att bilen lite då och då ryckt till lite när man går från lätt gas till helt uppsläppt pedal och vice versa.
Motorn går i övrigt jämt och fint, och startar på en gång, och drar normalt mycket soppa (ca 0,7-0,8 vid mestadels lugn stadskörning).
Avgaserna ser bra ut och det luktar inte konstigt.
Kollade med Torque och tempen går upp till ca 90 grader och lägger sig rätt stadigt där.
Nollställde för att se hur ofta den dyker upp, men har inte fått felkoden något mer sedan dess (ca 2 veckor med kanske 50 mil körning sedan dess).
Igår däremot så tände sig CEL igen och då kunde jag läsa ut P0420 istället.
Beskrivning: "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)"
Bör enligt beskrivningen på sidan inte heller märkas vid körning.
Vidare så hade bilen vid senaste besiktningen (Januari) klockrena avgasvärden:
CO = 0,0 (0,3)
CO 2500 = 0,0 (0,2)
HC = 001 (100)
Lambda = 1,01 (0,96-1,04)
Googling på koderna +V40 ger i princip inte så mycket, ett antal sökresultat med folk här eller i andra forum som har trimmade bilar med racekat tex.
Min bil är helt orginal.
Det enda tipset som jag hittar är att folk köper något som heter CEL-FIX, jag är dock intresserad inte intresserad av någon fullösning, det ska fixas ordentligt.
Hittar heller ingen info om vad denna CEL-FIX faktiskt gör. Bara att koderna ovan är vanliga på FAS2:orna, men inget om vad som är själva problemet.
På vilket sätt använder ECU den bakre sonden? Enbart för att se hur katalysatorn jobbar?
Tänker på att jag känner små ryck lite då och då, det borde ju i så fall tyda på något annat än bakre sonden. Dock finns ju inget som säger att detta enbart rör sig om ett enstaka fel.
Så, vart tycker ni jag ska börja leta?
Enligt tipsen på obd-codes.com så kan det bero på läckor i avgassystemet, så det blir upp på en lyft på måndag och kolla närmre på det. (Hörs inget, men får kolla upp det i alla fall så man kan bocka av det).
Har oscilloskop, men är lite osäker på hur snabbt de två sonderna ska "svänga" och hur mycket, bara att den bakre ska hålla sig stadigare än den främre.
PS. Trist med alla trådar man hittar som är flera år gamla och där TS aldrig skrivit vad som löste problemet... Enormt dålig stil.
Det är alltså V40:in som bråkar.
2.0T 2004:a med 11500 mil på mätaren.
För någon dryg vecka sedan tände sig CEL och jag kunde då läsa ut P0132.
Enligt http://WWW.odb-codes.com så är beskrivningen "O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor1)"
Märks inte vid körning enligt sidan.
Har märkt att bilen lite då och då ryckt till lite när man går från lätt gas till helt uppsläppt pedal och vice versa.
Motorn går i övrigt jämt och fint, och startar på en gång, och drar normalt mycket soppa (ca 0,7-0,8 vid mestadels lugn stadskörning).
Avgaserna ser bra ut och det luktar inte konstigt.
Kollade med Torque och tempen går upp till ca 90 grader och lägger sig rätt stadigt där.
Nollställde för att se hur ofta den dyker upp, men har inte fått felkoden något mer sedan dess (ca 2 veckor med kanske 50 mil körning sedan dess).
Igår däremot så tände sig CEL igen och då kunde jag läsa ut P0420 istället.
Beskrivning: "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)"
Bör enligt beskrivningen på sidan inte heller märkas vid körning.
Vidare så hade bilen vid senaste besiktningen (Januari) klockrena avgasvärden:
CO = 0,0 (0,3)
CO 2500 = 0,0 (0,2)
HC = 001 (100)
Lambda = 1,01 (0,96-1,04)
Googling på koderna +V40 ger i princip inte så mycket, ett antal sökresultat med folk här eller i andra forum som har trimmade bilar med racekat tex.
Min bil är helt orginal.
Det enda tipset som jag hittar är att folk köper något som heter CEL-FIX, jag är dock intresserad inte intresserad av någon fullösning, det ska fixas ordentligt.
Hittar heller ingen info om vad denna CEL-FIX faktiskt gör. Bara att koderna ovan är vanliga på FAS2:orna, men inget om vad som är själva problemet.
På vilket sätt använder ECU den bakre sonden? Enbart för att se hur katalysatorn jobbar?
Tänker på att jag känner små ryck lite då och då, det borde ju i så fall tyda på något annat än bakre sonden. Dock finns ju inget som säger att detta enbart rör sig om ett enstaka fel.
Så, vart tycker ni jag ska börja leta?
Enligt tipsen på obd-codes.com så kan det bero på läckor i avgassystemet, så det blir upp på en lyft på måndag och kolla närmre på det. (Hörs inget, men får kolla upp det i alla fall så man kan bocka av det).
Har oscilloskop, men är lite osäker på hur snabbt de två sonderna ska "svänga" och hur mycket, bara att den bakre ska hålla sig stadigare än den främre.
PS. Trist med alla trådar man hittar som är flera år gamla och där TS aldrig skrivit vad som löste problemet... Enormt dålig stil.
Assumption is the mother of all f ups.