Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vore tacksam för lite hjälp med min V40 som strular.. Har bytt de ja kommer på men nu är de dags att fråga proffsen! :)
Det är en V40 T4 -99a, ca 25k mil, automat.

För att göra en lång historia kort.. Lånade ut bilen en helg, gick kanon, inga konstigheter sa dom. Måndagmorgon när jag tar den till jobbet så hackar den, går ojämnt, orkeslös. Knappt körbar alls! Speciellt runt 1-2k varv. Känns som om man nästan ska få kärringstopp (med en automatlåda...)

Lånar en kollegas dator och kopplar in för att läsa felkoder, då får jag felkod på lmm. Det satt ett öppet filter i bilen och dessa kan ju döda en lmm, så slängde ur de filtret, bytte till originalburk och filter samt ny lmm.

Nu går den bättre men fortfarande ryckig och hackig på visa varvtal (inte konstant, till och från). Kollar tändspolarna, spricka i båda två, se bilder på denna länk: https://www.bredbandsbolaget.se/portlet ... nludw/V40/

Köpte två nya tändspolar (original på Volvo) samt två nya tändhattar till de andra två, ifall ifall.. Byter dessa men nu vill den inte starta (se film på länken ovan).

Skruvar ner igen och kollar stiften (syns också på länken ovan), köper nya stift och sätter i men likförbannat vill den inte starta. Har den fått för mkt soppa som sotat igen stiften nu eller har jag dödat katten genom att dränka den med bensin? Vad gör jag nu? :)

Stort tack på förhand grabbar!

Edit: Testade att starta med startkablar (se film2), men vill inte ändå
Edit2: klurar på startspärren, skall testa med en annan nyckel. Men känns väldigt långsökt, om startspärren låser så ska de väl inte gå ström till startmotorn? Skadar väl inte att testa.. Griper efter halmstrån :)
Edit3: Bilen startar inte med någon nyckel. Startar ej med startkablar, ej med startgas. Kamrem är hel. Plockade dock ner stiften igen eftersom den fortfarande inte startar, dessa är rätt sotiga (trots att de byttes igår!). Ska göra rent dessa igen, alternativt köpa Volvo originalstift istället, känns bättre! Lite dyrare, men tror man får vad man betalar för! Volvo originalstift satt i bilen innan bytet igår.

Om nån har någon idé om vad det kan vara som spökar så är de bara att skriva! Vid det här laget är ingen idé en dum idé! :)

Edit4: ändrade rubriken då problemet är åtgärdat, se lösningen ett par inlägg ner
Senast redigerad av 1 bernersjo, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som har någon idé..? :D

De senaste 30 timmarna har jag också läst igenom alla andra trådar som mer eller mindre kan tänkas beröra samma problem, både här på jagrullar.se men även på andra forum men fortfarande inget... Tänker på om katten skulle var igensatt men det känns rätt långsökt!

Men, hittade också denna tråd startad av Nogge förra sommaren, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=83184
nogge skrev:Lösningen på detta ämne:
Problemet var att motorn var sur.
Så det jag gjorde var att dra ur säkringen till bränslepumpen och försöka starta bilen, den hostade till, sen väntade jag ett tag och körde igen, för att verkligen bränna upp all bensin i motorn.
Sedan satte jag tillbaka säkringen till bränslepumpen, och då puttrade den till först, sen gick bara startmotorn runt. Väntade ett tag, sen försökte jag starta igen, då hoppade den till lite mer, vid tredje försöket startade den! :D
Men nu har man ändå två nya tändspolar och tändstift.
Imorn blir det till att åka och köpa lite fikabröd till mekanikern som gav dessa råd. :)
Så om någon behöver tändspolar, så hojta så kanske jag kan sälja de begagnade till ett bra pris.
Vi hade väl inte riktigt samma gång för att få problemen, men varken hans eller min bil startar. Tror ni det kan vara så enkelt? :)
Någon med en S/V40 som har en instruktionsbok kvar? Vet inte vilket säkring som går till bensinpumpen.. Köper man beg så får man inte alltid med sånt. Kan nog lösa en på jobbet på måndag men vore kanon om någon visste vilken säkring på rak arm så får man väl testa iaf!
Variosboy skrev:Är du 1000000% säker på att du kopplat rätt
Hade du frågat mig imorse så hade jag varit 1000000% säker! :roll: Men var slut på idéer, gick ut och skruvade ner allt igen från början. Kollade varenda del, gjorde rent varenda kontakt och stift och skruvade på allt igen precis som det skall vara! Backade upp XC70n och kopplade på startkablarna, plötsligt låter bilen bättre när den försöker komma igång och tillslut tuggar den igång! :D
Den gick lite dåligt de första minutrarna, hade väl en del soppa att förbränna, men var ute och körde ett tag för att få lite kräm i batteriet och nu går den hur fint som helst, startar utan problem! Vågar inte svära på att jag kopplat rätt spole till rätt cylinder i första läget! :oops:

Känns mer logiskt egentligen att ha (sett från kamremen) 1->3 och 2->4 då spolarna sitter på 3 och 4 och med tanke på avstånden. Rätt skall ju vara 1->4 och 2->3 som det sitter nu!
Ett hett tips när man grejar med tändkablar, eller kablar över huvudtaget är att byta, eller kontrollera en i taget, då vet man att dom hamnar där dom ska. Ta aldrig bort alla kablar samtidigt. Det är som att be om problem. köpte faktiskt en bil en gång billigt i tron om att motorn rasat, skulle ha den att plocka grejer ifrån. Efter en närmre titt när jag kom hem så kunde pappa konstatera att alla tändkablar satt ett hack förskjutna.
flyttade rätt dom och den gick som den skulle. perfekt.

Gött att den hoppade igång tillslut!

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]