Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alle_nilsson
Hej!

Vid ryckig körning = snabba växlingar och tvära svängar så låter det ibland lite konstigt. Ett slags "klånkande ljud" som om något hänger löst.

Vad kan detta vara?

Bilen är en T4 98, 11 000 mil

Mvh Alex
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Kan vara krängningshämmaren, var det på min.
Lätt att byta och kostar ca 300.
Jag la dit ett koben och böjde lite, hörde då att det knackade till i lagret.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla övre högra motorfästet om det är dåligt. Titta runt det om färgen på karossen är avskavd.

/Martin
av Solid
Jag har samma problem med min S40 2.0T -99. Ett "klonckande ljud från höger bak. Igår hade jag min bil inne på service, bytte kamrem och en vanlig standard service. Vide detta tillfälle så påpekade servicekillen att övre motorfäste var slitet och behövdes bytas.

Min fråga är om detta kan hänga ihop med det klocnkande ljudet höger bak? Om isf, hur kommer ljudet dit om det är fram det är fel?
av V40
Hej, jag lånar den här tråden så jag slipper starta en egen.

Jag har också problem med klånkande ljud under bilen. (V40 96 2,0) Den är nybesiktigad och dom hittade inget fel som kan ha att göra med detta. Jag har bytt krängningshämmarstagen fram för några månader sedan så den teorin har jag strykit från listan.

Men det har klånkat till nån gång ibland under flera år, men på senare tid så klånkar det i stort sett vid varje gupp och nu även ibland när jag bromsar. Det låter mest bakifrån tycker jag men det känns som att det även klånkar till fram nån gång ibland. Bilen är väldigt stel så jag tror att stötdämparna har gjort sitt.

Vad tycker ni att det låter som? Jag ska ut på långkörning nu i veckan och funderar om det är något som jag ska kolla upp innan dess? Bör jag vara orolig över detta missljud eller är det ingen större fara? visst kan jag höja ljudet på stereon och stick huvudet i sanden men det vore ju kanske bäst att kolla upp detta ändå? :)

MVH
V40
av mattiasg
Det är inte upphängningen av avgasröret?

Jag hr också lite klonkande ljud men ska se till att byta mina stabilisatorstag först för att eliminera den felorsaken...
av V40
Jag hissade upp bilen idag men kunde inte se några fel. En hel del rost men inget som jag kan knyta till klonkandet. Det lustiga är också att jag kan åka en bra stund utan att det låter en endag gång, men sen helt plötsligt så börjar det igen och kan klånka så fort jag kör på en sten känns det som.

Mycket lustigt detta!

// V40
av Kojje
Solid skrev:Jag har samma problem med min S40 2.0T -99. Ett "klonckande ljud från höger bak. Igår hade jag min bil inne på service, bytte kamrem och en vanlig standard service. Vide detta tillfälle så påpekade servicekillen att övre motorfäste var slitet och behövdes bytas.

Min fråga är om detta kan hänga ihop med det klocnkande ljudet höger bak? Om isf, hur kommer ljudet dit om det är fram det är fel?
Kanske låter lite tokigt men visst kan det höra ihop motorn rör sig mer än normalt vilket medför att även avgassystemet gör det samma och kan ta i någonstans på vägen. :wink:
av apb74
Jag har vart med om just klonkande/knäppande ljud i bakvagnen på S40 Fas2.

Min företeelse yttrade sig i just att i varje vänstersväng så klonkade/klickade det till. Fenomenet slutade då det var blött. Testade byta både gummin och p-ändan som satt till krängningshämmaren, men felet fortsatte.
Dock så visade sig att bygeln som håller själva gummit på vänstersidan inte spände nog mycket utan rörde sig lämpligt för att skapa oljud inne i kupén. Själva bygeln sitter i en pressad plåtbit som fortplantar sig rakt upp i karossen.
Lägg lämpligt tjock gummi-bit eller vulktejp mellan bygeln (för öka spänningen) och hållaren så kanske ni slipper bekymmer därifrån om ni skulle ha liknande problem.

Snålt att inte sätta 2 skruvar kanske man kan dra som slutsats.

Bara ett litet tips från en som var envis...

Men sen vart det tyst :D
Användarvisningsbild
av betterlead
Det klonkande ljudet kan bero på, ursäkta mina dåliga fackunskaper, att i skålarna där spiralfjädrarna sitter, kan det hoppa in en sten som ibland kläms fast och när den liksom glider iväg, slår fjädern till skålen varpå det märkliga ljudet uppstår.
Bara en hint - så kolla alltså om det inte ligger en sten i resp skål.

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]