Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet ungefär vad det kostar att byta topplockspackningen samt kamrem och vattenpumpen på verkstad, typ bilia/mekonomen/mechanum på en volvo v40 2.0t årsmodell 1999 fas1 ?
Har någon läcka bakom motorn är extremt minimal, det är blött bakom med olja och det ryker lite när motorn är varm och man är ute och kör, man får in bränd oljelukt i kupen på bilen, öppnar man motorhuven ser man att det ryker smått bakom motorn och det är småkladdigt?
rudarmy skrev:Gissar på oljereturrörets packning som läcker så kan du fixa det själv så är kostnaden ca50 kr för packningarna :)

Bild

längst med bakkanten där ser man att det är blött av olja, rinner inte, sprutar inte men det kommer ut lite lite när man kör och det förångas av motor blocket som är varmt? kanske?

är typ vid pinnbulten till höger de läcker mest vid, där som det ryker efter man kört en halvtimma.

går det göra en rövare och täta med något från utsidan eller hittar läckan andra vägar då tro=?
Jag tror inte det finns topplockspackningen på dom här motorena, jag var på Volvo och och frågade om en packning men dom sa att det inte finns packning och att det kunde vara ett kamaxel lager/packning som var sönder, men det var bara i mitt fall oljereturen som var sönder och det påminner om samma problem som du har
Starcraft2 skrev:
rudarmy skrev:Gissar på oljereturrörets packning som läcker så kan du fixa det själv så är kostnaden ca50 kr för packningarna :)

Bild

längst med bakkanten där ser man att det är blött av olja, rinner inte, sprutar inte men det kommer ut lite lite när man kör och det förångas av motor blocket som är varmt? kanske?

är typ vid pinnbulten till höger de läcker mest vid, där som det ryker efter man kört en halvtimma.

går det göra en rövare och täta med något från utsidan eller hittar läckan andra vägar då tro=?
Det som du visar är ventilkåpe läckage! Det är mycket billigare!! Om du kunnat låsa kamaxlarna å vet hur man nollar motorn så hade det vart väldigt billigt..

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]