Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

Var inne på bilprovningen idag igen och avgasvärden var knas (co2500 skyhögt, Lambda lågt) och tänkte kolla av felkoderna vad det kunde vara som strular!
Såg på tradera att det numera säljs massor med OBD2 bluetooth läsare för under 200:- vilket inte känns så farligt dyrt, någon som vet om dom fungerar till en -98 eller måste man ha någon specialvariant?
av Naesstrom
Jahopp, Köpte en nu från Tradera som kom idag, supersnabb leverans för övrigt men verkar vara lite problem iaf!

Den ansluter till telefonen men jag får meddelandet att den inte tar emot något från ECU'n. Kollade runt lite och tydligen innebär det inte automatiskt att man har OBD2 i bilen bara för att det finns ett uttag?
Någon som vet om V40-98 har OBD2 alls?
av rudarmy
Har du kollat över termostaten, tändstift, tändspolar?
Om detta är gjort, Prova å byt tempgivare den som sitter i termostathuset.
går bilen bra i övrigt? Hackar på låga varv?
av Naesstrom
Jodå bilen går bra annars rudarmy, Det med felkod beror på att om bilen körs på tomgång ett tag typ vid ett trafikljus så tänds lambda lampan så något vajsing är det! Bytte Kat förra året så det är det mins troliga, vet inte om tändkablarna skulle påverka det men ska kolla genom stiften i Helgen!

Ah vad fan Klacken... antar att jag får åka till Volvo och betala för en koll av felkoderna då!

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]