Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Starcraft2
Är det möjligt att göra på en s/v40 av årsmodell 1999?

undrar för jag ska köpa mig en bil som har gått 25.000 mil men motorn de bytt har bara gått 19.000 mil så vore bra om man kunde ändra mätarställningen till 19.000 mil?` :lol:

Läst att det inte ska vara olagligt sålänge man sedan säger till nästa bilägare att bilen gått mer än vad mätarställningen säger eller att man klargör att man ändrat på mätarställningen på bilen?

"

Inte olagligt

Att skruva tillbaka mätaren på bilen är egentligen inte olagligt.

- Du gör dig inte skyldig till ett brott bara för att du ställer om mätaren. Men gör du det i syfte att lura till exempel en köpare för att tjäna pengar så är det ju brottsligt, säger Olof Tjernberg är väl medveten om att de flesta gör detta för att luras.
Undersökningsplikt

Tjernberg framhåller också att bilköparen har undersökningsplikt, det vill säga är skyldig att kolla upp bilen innan köpet. Han jämför det med dolda fel vid ett husköp.

http://www.folkbladet.se/nyheter/defaul ... id=6275263

"
av Lövet
Mätarställningen ska säga vad bilen har gått, inte vad motorn gått.

Att ändra därför är djupt omoraliskt och dessutom onödigt. Du skapar bara misstanke kring bilen och i den prisklassen spelar den exakta mätarställningen mindre roll. Dokumentera noggrant att motorn är bytt (kvitton, bilder osv) men rör inte mätaren!
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Mätarställningen ska säga vad bilen har gått, inte vad motorn gått.
Vilken del av bilen? Huven, ratten, antennen eller kanske dess själ :roll:

Skruva på du TS. Omoraliskt, vad är det?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller med Andreas.. Så länge större delen av bilen inte byts bör man ha "rätt" mätarställning. Att dokumentera och spara alla kvitton för nya motorn är självklart.. och blir ju ett försäljningsargument den dagen du ska sälja.

Om du ändrar mätaren måste du ju ändå dokumentera det tydligt i t.ex serviceboken och berätta för säljaren att allt annat förutom motorn har gått betydligt längre sträcka. Det blir inte samma "försäljningsargument" precis..

Och berättar du inget är det ju bedrägeri och sånt har vi tillräckligt av på bilmarknaden.. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
inte mer bedrägeri än att ersätta originaldelar med "bildelar" från B-tema, som man dessutom "monterar" själv, utan att varningsflagga vid en eventuell försäljning :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:inte mer bedrägeri än att ersätta originaldelar med "bildelar" från B-tema, som man dessutom "monterar" själv, utan att varningsflagga vid en eventuell försäljning :-)-)
Är det inte p.g.a det som det oftast är en fördel att ha stämplar och kvitton från märkesverkstäder på alla servicar och reparationer? Finns det inte sån dokumentation blir i allafall jag misstänksam och vill ha närmre förklaring.
Ibland kan det i och för sig vara en fördel med hemmapulare.. vissa är väldigt noggranna med sina bilar och gör jobben så mycket mer ordentligt än vad någon verkstad skulle kunna ha tid med. :)
Svårt dock att skilja en duktig från en halvdann för en sån som mig som inte har så bra koll på motorer och sånt.. då är det lättare att gå på dokumentation.
av Lövet
När ändras mätarställningen? När motorn går eller när bilen rullar?
Där har du svaret på varför den inte ska skruvas bakåt.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Beror väl lite på i vilket syfte man drar mätaren.. Får att lura ngn vid en försäljning är såklart förjävligt! Men om man har en bil som gått kanske 28k mil och man slänger i en komplett beg motor som gått 12k.. Då hade de klart varit lättare att dra mätaren så man har koll på servicar osv, även om det inte är någon avancerad huvudräkning ändå! ;) men självklart hade iaf jag isf skrivit ner de i serviceboken, nån klisterlapp i motorutrymmet mm och framförallt upplyst om de vid en ev försäljning (även om jag troligen kör denna tills den ska till skrot).. Problemet blir inte för min del, utan om ja skulle sälja den ärligt så kommer sen köparen antagligen sälja den vidare utan att säga ngt och ta mellanskillnaden och blåsa nån stackare (även om det är ganska lätt kollat i historiken samt hur bilen ser ut i övrigt)

Men som svar på din fråga, såklart är det möjligt! Är väl "bara" att koppla upp den mot en dator i stort sett? Vet inte exakt hur det görs, aldrig gjort det själv och har inga såna verktyg
Användarvisningsbild
av V40sport
Märklig trådstart, må jag säga. Jag har läst igenom den några gånger och kliat mig i skallen varje gång.
Varför ska köparen engagera sig i att skruva mätaren på den tilltänkta bilen som gått 25 tusen mil? Varför handlar hela resonemanget om huruvida det är olagligt eller inte?
Är man inte mer intresserad av att påtala vid eventuell framtida försäljning att bilen rullat 25' men motorn bara 19'? Att vrida tillbaka mätaren innebär ju att man är beredd att mixtra med bilen. Vadå - "lättare att ha koll på servicar osv"? Tänk om och tänk rätt!

Att byta motor till en fräschare höjer ju snarare värdet på bilen, oaktat om man behåller bilen eller inte. Sånt här micklande med mätaren är ju bara tattarfasoner och helt onödigt dessutom, med tanke på det värde som återstår i en s/v40 av årsmodell 1999.
Användarvisningsbild
av DTJ
Spoiler »
Skitbra skrivet, håller med till 100%
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]