Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egoon87
Blir tokig för ja vet ej felet på min V40, den är svårstartad när den är kall och när den startar så missar den och osar bensin, har bytt vevaxelgivare,kamaxelgivare, motortempgivare men inget hjälper har tagit bort slangen från btr och ingen bensin där, snälla hjälp mig med detta helvetes problem :) blir som sagt tokig, alla teorier och förslag mottages , hoppas vi kan läsa detta tillsammans, borde vara nån som har samma problem ?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har du mätt bränsletrycket?
Kollat felkoder?
Läst av realtidsdata så givarna ger rätt värden?
Hur ser vevhusventilationen ut och spjället?

Ps. Välkommen till forumet! och ja, förmodligen har många redan haft samma fel eftersom det är en vanlig modell! :wink:
av Egoon87
Har ej mätt trycket men läst ut bilen och den ger inga felkoder och givarna ger rätt värde, heller inte kollat vevhus eller spjället, men de e precis som att den skjutsar på för mycket bränsle så den surar ner stiften eller om de inte blir gnista med en gång :/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vet du att alla värden är rätt?
Att det inte finns felkoder betyder inte att givarna automatiskt ger rätt värden för det. Däremot att dom håller sig inom vissa ramar som finns.
Ta ur stiften ett i taget och titta hur dom ser ut, stiften säger mycket, dessutom är dom bra även för otränade ögon då man lätt kan jämföra dom och se om alla ser lika ut till att börja med, är något stift blötare än de andra tex?
av Egoon87
Ja ska ta nu och kolla hur stiften ser ut de värsta av allt är att ja har vart bilmek i snart 8 år så de e extra störande när ja inte själv hittar felet:) och att lämna in bilen skulle vara som att ge upp :) men ska kolla stiften sen återkommer jag :) tack på förhand
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ta inte detta personligt, utan se det som kritik till skolan du gått på, varför har du bytt givarna om det inte varit något fel på dom?
Och om det är något man tror har med bränslet att göra, får man inte lära sig att man ska eller rättare sagt kan mäta bränsletrycket? Jag menar, det kan ju vara andra fel än trasigt membran som gör att trycket blir fel, att suga i slangen visar bara att membranet är helt.

Hur långt har bilen gått? Bytt bränslefilter?
av uffe_hudik
Hade precis samma fel på min.. och det va bränsletrycksregulatorn..som byttes och sen inte ett problem.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]