Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Tja.

Startade bilen imorse vid 05.00 då jag skulle åka till jobbet, va riktigt dimmigt och blöt ute om det har någon betydelse.

Airbaglampan har börjat lysa, V40 är ju kända för att lampor lyser lite hej vilt så finns det något sätt att släcka lampan själv?

i vintras så lyste en annan lampa då det var kallt, vi släckte den innan besiktningen då felkoden gav ingenting, veckan efter tändes den dagen innan bes så vi åkte snabbt upp och släckte lampan och efter bes så kom den tillbaka men nu har den inte kommit tillbaka så jag tror att det inte är något allvarligt fel...

Kan jag köra 1 vecka och se om den släcks/slocknar av sig själv? tog bort batteriet och airbaglampan försvinner i typ 1 sekund men tänds direkt så antar att det ligger kvar i systemet.

vad ska jag göra? har bes 22 juli.

tack :D

V40 -01 1.8
av SEpaket
Med stor sannolikhet är det så att kontakten till givaren i ena stolen glappar. Det är ett vanligt fel på den modellen. Vad du gör är att du läser ut en felkod som talar om vilken sida det är. Därefter är det bara att kolla kontakten. Rätta till stiften, sätt i den igen och felet är åtgärdat. Uppkommer oftast av att man sätter ett knä i stolen eller liknande. Bäst vore att byta ut kontakterna mot bättre kontakter, men det skall en riktig bilelektriker göra.

Kontakta inte Volvo, där vill man byta ut hela enheten och det kostar närmare 10 000 kronor, om jag inte minns fe. Vilket är totalt onödigt vid enkel glappkontakt.
av Gustav40
SEpaket skrev:Med stor sannolikhet är det så att kontakten till givaren i ena stolen glappar. Det är ett vanligt fel på den modellen. Vad du gör är att du läser ut en felkod som talar om vilken sida det är. Därefter är det bara att kolla kontakten. Rätta till stiften, sätt i den igen och felet är åtgärdat. Uppkommer oftast av att man sätter ett knä i stolen eller liknande. Bäst vore att byta ut kontakterna mot bättre kontakter, men det skall en riktig bilelektriker göra.

Kontakta inte Volvo, där vill man byta ut hela enheten och det kostar närmare 10 000 kronor, om jag inte minns fe. Vilket är totalt onödigt vid enkel glappkontakt.

Hej!

Hm okej tack, jag som skjutsade hem alla mina tjocka arbetskompisar förra veckan som trycktes in i mina lilla v40, låter som där skon klämmer kanske!

kan man inte rycka lite under stolen eller vart sitter kontakten? är inget proffs direkt men tänkte om man åtminstonde kunna ge det en chans innan man lämnar in bilen. under stolen? vid sidan ?

Vart skall man lämna in den för felsökning, mekonomen? eller är det värt att lägga 200kr och köpa ett ''eget'' verktyg för att läsa av felkoden för samma peng? för jag antar att det blir lika mycka som att köpa ett eget som att läsa av?

Tack för hjälpen

MVH
av SEpaket
Jag vet inte exakt var den sitter, har själv aldrig pillat med det, men under stolen sitter den. Det är en del av SIPS-systemet. En bekant som lämnade in den på en kompetent allbilsverkstad fick i alla fall stolen losskruvad helt. Så det är nog tyvärr så man får göra, skruva loss stolen först.

Var du skall lämna in den beror helt på var du bor. Felkodsläsarfrågan överlåter jag med varm hand åt något proffs.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]