Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Måste byta plastkåpan över stötfångaren bak på gummans V40 eftersom hon lyckades backa sönder den i vintras.
Skulle bevöva lite tips om hur den sitter fast och hur jag bäst tar bort den, har hittat en hel på skroten men den sitter på en bil så jag måste ta bort den själv och då vill jag ju inte ha sönder den.
Om ni vill så lägg gärna upp några bilder också.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är inte riktigt med på vad du menar med plastkåpan, men om du köper en på skroten så är det väl hela stötfångaren man får, inte bara plasten?
Att få bort den från bilen är lätt. Tre skruvar i varje hjulhus och sen är det fyra muttrar inne i bagaget, en på varje sida rakt ut mot sidorna så att säga och två bakåt, sen är det två bult rakt nedåt att ta bort på var sida om reservhjulsbaljan.. Första gången är det ett trettio minuters jobb att få bort den typ.
Användarvisningsbild
av vetten
Aha! Så man tar alltså bort hela alltet och byter, men kan man enkelt byta plasthöljet sen eller det kanske är lättare att bara sätta dit den "nya" balken med plasten på, har sett att plasten sitter med någon sorts hakar men dom kanske går sönder om man försöker ta lös dom.

Ska kolla på gummans bil när hon kommer hem från jobbet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag skulle byta hela om jag var du, går som sagt väldigt fort och jag gissar att det dom säljer är hela, så det är förmodligen det du fått pris på också.
av klacken
Det går att byta plasten men betydligt enklare att byta hela. Tog bort plasten för lagning på min men några hakar gick nog sönder.
Användarvisningsbild
av vetten
Variosboy skrev:Är inte riktigt med på vad du menar med plastkåpan, men om du köper en på skroten så är det väl hela stötfångaren man får, inte bara plasten?
Att få bort den från bilen är lätt. Tre skruvar i varje hjulhus och sen är det fyra muttrar inne i bagaget, en på varje sida rakt ut mot sidorna så att säga och två bakåt, sen är det två bult rakt nedåt att ta bort på var sida om reservhjulsbaljan.. Första gången är det ett trettio minuters jobb att få bort den typ.

Ja då har jag äntligen kommit till skott och varit på skroten och hämtat en bättre begagnad stötfångare.
Din beskrivning var klockren "Variosboy" det tog en halvtimme att ta bort den, mycket enklare än jag trodde. Nu återstår att montra den på V40-in men det löser sej säkert.
Hur skulle man klara sej utan er här på forumet, nu slapp jag ju klura ut själv hur jag skulle göra.

Tack och Bock :lol:

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]