Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toris
Var ute och åkte idag och drog full gas från <20 till 80. Plötsligt så börjar bilen låta som om avgasröret börjar läcka då den börjar mullra mer än vanligt. Känner då att jag inte har nå kraft kvar som innan och kollar då ner på laddtrycksmätarn.
Ser att den inte laddar något alls! Ligger som högst på 0, men på tomgång så ligger den normalt på ca 0,8.
Misstänker att det är wastegaten som är helt öppen..

Har kollat slangar och de sitter fast av vad jag kan se. Ska till verkstan imorn och skruva bort värmeskölden för turbon och kolla noggrannare.
Vad tror ni det kan vara och var bör jag börja? Är inte så hype på turbos då jag inte har meckat med det tidigare.

Kände även på denna inringade "pinne" och märkte att jag kunde flytta på den bakåt och framåt utan knappt något motstånd.
Vet dock inte exakt vad det är, så skulle gärna vilja få det förklarat. Chansar på att det är just det som är felet?
Bild
av toris
Nightmare89 skrev:Hej

Pinnen sitter med en liten sprint under värmekölden min rostade sönder då tappa jag allt tryck så det snabbaste å billigaste att lösa.. Får man fråga va den laddar max?
Hört om den faktiskt, ska kolla det imorgon när jag har verktyg. Original laddar den som en vanlig original T4 alltså mellan 0,8 och 1,0. nu laddar den högst 0..
av toris
Värt att tillägga är också att den aldrig har blårykt eller något liknande vid gaspådrag!
av RNV40
Jag tappade trycket i min bil (V40t4) samtidigt som ett "avgassystemsskrammel" uppstod. Det visade sig vara själva spjället på WGen som lossnat och trillat ner i avgasröret. Var rättså enkelt att svetsa tillbaks den med turbon ur.

Alltid hjälper det någon ;)
av toris
RNV40 skrev:Jag tappade trycket i min bil (V40t4) samtidigt som ett "avgassystemsskrammel" uppstod. Det visade sig vara själva spjället på WGen som lossnat och trillat ner i avgasröret. Var rättså enkelt att svetsa tillbaks den med turbon ur.

Var lyckligtvis inte så farligt! Var igår och skruvade bort värmeskölden och ser då direkt att det var som nightmare89 sa, att själva sprinten hade gått sönder och styrpinnen för WG hade hoppat av. Tog 5 minuter sen var det fixat och bilen går inte som en 740 med japsdämp längre! :-)-)
Användarvisningsbild
av Nightmare89
toris skrev:
RNV40 skrev:Jag tappade trycket i min bil (V40t4) samtidigt som ett "avgassystemsskrammel" uppstod. Det visade sig vara själva spjället på WGen som lossnat och trillat ner i avgasröret. Var rättså enkelt att svetsa tillbaks den med turbon ur.

Var lyckligtvis inte så farligt! Var igår och skruvade bort värmeskölden och ser då direkt att det var som nightmare89 sa, att själva sprinten hade gått sönder och styrpinnen för WG hade hoppat av. Tog 5 minuter sen var det fixat och bilen går inte som en 740 med japsdämp längre! :-)-)

Nice skönt att det inte var något värre :-)-) :-)-) :D

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]