Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikwi2000
På förekommen anledning, nytt körkort i familjen, har diskussioner om ECO-driving uppstått.

Många uppfattningar finns och jag har börjat titta på detta....trafikverket svarade med en länk som i stort sade att man skulle motorbromsa---växla ner---eventuellt flera gånger MEN inte släppa kopplingen hastigt....ingenstans fanns att man skulle
Möta med motorn
heller...dvs det skakas ett slitage på kopplingen alternativt bump....

Har räknat lite på detta och
- 1-2liter per timme i tomgång vilket är vad som sparas vid motorbromsning
- så länge det står 0 NOLL i mätaren så är det ingen bensinförbrukning (inträffar ned till 1300rpm)
- har testat att motorbromsa från ~100 till ~50 lite backar osv under sen km´n....dvs det tar ungeför 1minut
- man sparar då, jämfört med att frikoppla, 1/60 av 1-2 liter dvs 0,02l/gång

Vi antar att bilen drar 1l/mil också för enkelhets skull dvs om vi bromsar på detta sätt sparar vi 2% i fallet vi kört en mil.....givetvis blir det 1%vid 2 mil osv...jag vet inte riktigt när besparingen blir försumbar i jämförelse med
Ojämn
körning etc....

MEN visst håller med om att detta skall göras i vilket fall om trafiken så tillåter....

Sedan har vi detta med bromsning inför korsningar, rondeller etc....är detta bra? eftersom fokus byts från säkerhet till ECO

Exempel inför korsning etc...max 100meter motorbroms.....dvs 0,002l/gång förutom omställningar dvs växling samt att motorn skall landa i nollförbrukning igen.....inte mer än 0,001l/gång......10meter motorbroms 0,0001l/gång

Vad kostar accelaration igen...osv....10meter motorbroms 0,001l plus körning 100m med förbrukning 2l/mil blir 0,2l/gång dvs 200gånger mindre...dvs försumbart......
av erikwi2000
Räknade lite till:

1l per mil i körning 100km/h motsvarar 10l/h
tomgång 1l/h

dvs från drivning till frikoppling en besparing på 10 ggr....
Så tomgång i.st.f. drivning spar 10ggr (90%).....(Ja jmf full-fart-tvärbroms)

Att jaga det sista 10%-en görs då med motorbroms

I stad 50km gräns drar bilen kanske 2l per mil dvs 20l/h

dvs 95% besparing (20ggr) vid långsam broms och frikoppling jämfört med full - fart - tvärstopp

MEN motorbroms jagas här de sista 5%-en

Och bara under själva bromsningen i stort 10-100 gånger mindre i det stora hela....

Kontentan är att långsam bromsning utan motorbroms (tomgång) ger bra besparing....

motorbroms fungerar bäst från motorväg och liknande

För bromsande 1/10 av sträckan hamnar vi på att motorbromsning kan ge ytterligare 0,5-1% besparing.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och vad har det i en modellspecifik avdelning att göra?

Välkommen till forumet för övrigt! :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan motorbromsa med min V70 också.. ;)

Jag anser att genom att planera körningen och motorbromsa sparar jag bra mycket bränsle under en resa.. Senast idag kunde jag vid en hastighetsförändring i lite nedförslut från 80-60 motorbromsa mig ner under en hel km (vilket i och för sig gjorde så jag körde ca 600m i för hög hastighet.. men inte så mycket för hög... :) Jag fick alltså nollförbrukning på en stapel.
Med snittförbrukning på 0,6l/mil betyder det ju att jag sparade ca 0,06l.. Nu är det ju inte hela sanningen då bilen säkert gått ner till halva förbrukningen den sträckan med tanke på att det lutade lite nedåt.. men säg 0,03l minskning för den milen.. Många bäckar små så att säga.

Jag tog körkort 1999 och hade inte eco-driving i utbildningen.. men det är ju inte speciellt svårt. Jag förstår inte på vilket sätt det skulle ta fokus från korsningar.. Snarare gör det så man får mer tid att analysera händelserna då man ju släpper gasen tidigare och kommer fram mot korsningen/rondellen i lägre hastighet mot för om man körde ända fram och sen bromsade.

Accelerationen efteråt kostar såklart i förbrukning.. Men det är ju en acceleration jag skulle åkt på även om jag inte motorbromsat.
av 2444ever
Plz, börja inte motorbromsa nån halvkilometer innan motorvägsavfarter bara, osmidigt och lite farligt faktiskt, inga varnande bromsljus vid motorbromsning. Jo, finns faktiskt de som gör just detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej då.. Inte om jag har bilar bakom och absolut inte så man kommer ner i farliga hastigheter.. Att svänga av en motorväg i 90-100km/h efter att ha släppt på gasen lite är inte samma sak som att rulla ner till 50-60km/h. Tycker att det generellt saktas in för mycket innan och på avfarter.. ofta kan man hålla rätt hög fart på avfarten också och ibland är det helt omotiverat att sakta in speciellt mycket.

Samma sak vid påfarter fast tvärtom.. accelerationssträckan ska användas för att ACCELERERA! :)
av rid54
Ofta tycker jag det man hör från yngre körkortstagare rörande ekonomisk körning vara väldigt teoretiskt. Självklart motorbromsar man om man inte måste bromsbromsa, det handlar bara om planering. Varje gång man tvingas ta ned farten med bromsen i stället för att motorbromsa, har man i princip missat ett tillfälle att släppa gasen tidigare (och alltså en möjlighet att spara bränsle). Nu menar jag inte motorbromsa genom att växla ned och kopplingsbromsa, det är en dödssynd i min bibel. Jag menar att planera och sänka farten genom mindre eller inget effektuttag från motorn i god tid före exvis en kurva. Att försöka ersätta bromsningar med bromsen med att bromsa med kopplingen inför gathörn, rondeller etc ger nog inget att tala om i "ECO"-sammanhang, förutom att det är onödigt slitage på kopplingen.... Sedan passar detta "defensiva" körsätt inte alla i alla situationer, men vi får ju tackochlov välja lite själva än så länge.
Användarvisningsbild
av Perc
erikwi2000 skrev:Sedan har vi detta med bromsning inför korsningar, rondeller etc....är detta bra? eftersom fokus byts från säkerhet till ECO
En liten reflektion. Jag kör själv automatlåda och har så gjort i ganska många år nu, det är fjärde bilen med automat. Det är lätt hänt att man börjar tänka på annat eftersom det bara är att gasa och styra.

När jag kör en manuell bil, t.ex. skåpbilen på jobbet, kommer jag på mig själv med att planera körningen och analysera trafiken på ett helt annat vis. Jag måste ju plötsligt ha koll på varvtal och växelval, och även planera så jag har rätt växel ilagd inför gathörnet som kommer om fem sekunder. Det är också kul att sitta och försöka pricka in perfekta växlingar med mellangas vid nedväxling och sånt, Iallafall tills man passerar gränsen för när det blir tröttsamt. Jag kör manuellt i snitt en kvart i veckan ungefär och det räcker för att stilla behovet. Men min poäng är iallafall att körning med manuell låda snarare bidrar till att göra min körning bättre och säkrare.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis som mycket annat vad gäller bilkörning så handlar det ju om vana.. Det sätter sig rätt fort i ryggmärgen och man gör det utan att behöva tänka speciellt på momenten. Lär man ut det på körskolor så är det väl samma sak som just växling som Perc nämner eller att kolla i speglarna utan att reflektera (ofrivilligt skämt) över det.

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]