- mån 20 maj 2013, 22:54
#756200
På förekommen anledning, nytt körkort i familjen, har diskussioner om ECO-driving uppstått.
Många uppfattningar finns och jag har börjat titta på detta....trafikverket svarade med en länk som i stort sade att man skulle motorbromsa---växla ner---eventuellt flera gånger MEN inte släppa kopplingen hastigt....ingenstans fanns att man skulle
Har räknat lite på detta och
- 1-2liter per timme i tomgång vilket är vad som sparas vid motorbromsning
- så länge det står 0 NOLL i mätaren så är det ingen bensinförbrukning (inträffar ned till 1300rpm)
- har testat att motorbromsa från ~100 till ~50 lite backar osv under sen km´n....dvs det tar ungeför 1minut
- man sparar då, jämfört med att frikoppla, 1/60 av 1-2 liter dvs 0,02l/gång
Vi antar att bilen drar 1l/mil också för enkelhets skull dvs om vi bromsar på detta sätt sparar vi 2% i fallet vi kört en mil.....givetvis blir det 1%vid 2 mil osv...jag vet inte riktigt när besparingen blir försumbar i jämförelse med
MEN visst håller med om att detta skall göras i vilket fall om trafiken så tillåter....
Sedan har vi detta med bromsning inför korsningar, rondeller etc....är detta bra? eftersom fokus byts från säkerhet till ECO
Exempel inför korsning etc...max 100meter motorbroms.....dvs 0,002l/gång förutom omställningar dvs växling samt att motorn skall landa i nollförbrukning igen.....inte mer än 0,001l/gång......10meter motorbroms 0,0001l/gång
Vad kostar accelaration igen...osv....10meter motorbroms 0,001l plus körning 100m med förbrukning 2l/mil blir 0,2l/gång dvs 200gånger mindre...dvs försumbart......
Många uppfattningar finns och jag har börjat titta på detta....trafikverket svarade med en länk som i stort sade att man skulle motorbromsa---växla ner---eventuellt flera gånger MEN inte släppa kopplingen hastigt....ingenstans fanns att man skulle
Möta med motornheller...dvs det skakas ett slitage på kopplingen alternativt bump....
Har räknat lite på detta och
- 1-2liter per timme i tomgång vilket är vad som sparas vid motorbromsning
- så länge det står 0 NOLL i mätaren så är det ingen bensinförbrukning (inträffar ned till 1300rpm)
- har testat att motorbromsa från ~100 till ~50 lite backar osv under sen km´n....dvs det tar ungeför 1minut
- man sparar då, jämfört med att frikoppla, 1/60 av 1-2 liter dvs 0,02l/gång
Vi antar att bilen drar 1l/mil också för enkelhets skull dvs om vi bromsar på detta sätt sparar vi 2% i fallet vi kört en mil.....givetvis blir det 1%vid 2 mil osv...jag vet inte riktigt när besparingen blir försumbar i jämförelse med
Ojämnkörning etc....
MEN visst håller med om att detta skall göras i vilket fall om trafiken så tillåter....
Sedan har vi detta med bromsning inför korsningar, rondeller etc....är detta bra? eftersom fokus byts från säkerhet till ECO
Exempel inför korsning etc...max 100meter motorbroms.....dvs 0,002l/gång förutom omställningar dvs växling samt att motorn skall landa i nollförbrukning igen.....inte mer än 0,001l/gång......10meter motorbroms 0,0001l/gång
Vad kostar accelaration igen...osv....10meter motorbroms 0,001l plus körning 100m med förbrukning 2l/mil blir 0,2l/gång dvs 200gånger mindre...dvs försumbart......