Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodat
Volvo S40
2.0 (ej turbo)
17000 Mil.

Hej!
Har en volvo som nyligen har börjat att uppföra sig konstigt.

Bilen kan helt plötsligt tappa all kraft och börja bluddra, Om jag ger mer gas ger sig problemet ibland och bilen hoppar till och går som vanligt igen.
Men ibland släpper det inte och man måste då stanna bilen och stänga av motorn, vänta en minut och sedan slå igång motorn igen och då försvinner det. det händer inte så ofta när bilen står på tomgång men märker att om jag stannar bilen när detta händer och drar ner kopplingen så ligger tomgången på 400 - 500 varv på tomgång.
Detta händer väldigt oregelbundet. Den enda kopplingen jag kan göra är att när jag saktar ner alt. stannar och bilen går ner i varv så verkar det hända oftare.(vill även tillägga att bilen vibrerar kraftigt när detta händer och jag försöker gasa)

Är ingen höjdare på bilar som det kanske märks i beskrivningen, men om något är oklart så fråga bara!

EDIT:

Jag va nu ute och starta igång bilen, upptäckte då att (Vakumpumpen?) skriker och låter något extremt under de första 5 - 10 minuterna som bilen är igång.

Är det vakumpumpen som sitter under säkringslådan i motorrummet på vänstersidan brevid luftburken?
Senast redigerad av 1 Dodat, redigerad totalt 0 gånger.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]