Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej Hallå!

Nu när sommarvärmen har kommit känner man ju verkligen av problemet med en icke fungerande AC. Trots att jag kör den på max kyla och fläkten kör på max blåser den inte kallt. Verkar helt enkelt inte som att pumpen slår till!
Testade att lossa kabeln från den och mätte med multimeter för att se om den fick någon signal men det var noll (eller ja, ca. 17mV) så jag hoppas på att det är oxiderat i någon kontakt!

Tänkte se om någon här vet vilken kontakt det är av hela raden med dom?
Bild

Eller finns det något smidigt sätt att själv felsöka... Volvo ville ha nästan 2000:- bara för felsökningen av AC'n
Användarvisningsbild
av MartinS
Lågtrycksvakten har väl slagit till så att pumpen inte startar av den anledningen kanske?
av Naesstrom
MartinS skrev:Lågtrycksvakten har väl slagit till så att pumpen inte startar av den anledningen kanske?
Finns ju risk för det med Martin, såg att man kunde bygla över i den kontakten med för att testa att tvångsstarta den?
av Naesstrom
julisgranis skrev:Gå in på http://www.envirosafe.se/K-P-ENVIRO-SAF ... IT-AC.html och köp "GDS KIT ALL IN ONE Enviro-Safe R134a R12" och fyll på och se om det håller kvar det. Börja med leak stop.
WoW, tackar för det tipset! Har du testat det själv någon gång?

Idag åkte vi ett par mil och +28 ute så man saknade verkligen AC'n så att säga... plötsligt efter någon mil började den blåsa kallt helt plötsligt och fungerade sedan klockrent resten av vägen! Däremot senare på eftermiddagen när vi skulle hem var den död igen! Om det var för lite gas så borde den ju inte starta alls... känns mer som glapp?
av julisgranis
Ja, körde ner sånt senast i två bilar för ett par veckor sen. Fungerar hur bra som helst, läs på hur du ska göra först bara så du inte överfyller. Låter som du har lite gas i systemet, så lågtrycksvakten slår av. Var så på en av bilarna jag fyllde på.
av gögge
Jag hade samma proplem att det bara kom vanligt luft kollade säkringarna alla var hela men sen rykte jag i reläet och vips nu funkar den och har testa att "pilla" på reläet efteråt och resultatet blir varmluft alltså glapp vid relät för min det
99: 2,0t
av Naesstrom
gögge skrev:Jag hade samma proplem att det bara kom vanligt luft kollade säkringarna alla var hela men sen rykte jag i reläet och vips nu funkar den och har testa att "pilla" på reläet efteråt och resultatet blir varmluft alltså glapp vid relät för min det
99: 2,0t
Spännande... jag var just på väg att beställa enviro-safe men kanske ska kolla reläet först med Gögge... bara en sak, var sitter det?
av Naesstrom
Tusen miljoners tack Gögge... sparade minst 2000:- på ditt tips om reläet!
Tog loss det igår, bände upp lite på ena kanten och sprutade in 5-56 och sedan fungerade det perfekt!

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]