Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Märkte att fläkten endast går på ett lågt varvtal idag. Ställer jag upp värmen blåser den på med varmluft, ställer jag ner värmen kommer riktigt kall luft reglaget reagerar inte på den temperatur jag ställt in. Fläkten blåser endast mer när jag ställer upp värmen eller om jag sätter reglaget på det kallaste eller om jag manuellt väljer hur mycket som det ska blåsa.

Har kollat så att inte givaren som sitter där kontrollluften sugs in är igendammad men där var det rent och fint samt att slangen sitter på plats.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så som du beskriver det låter den helt normal.
Fläkten ska ju bara öka i varv om den behöver kyla eller värma ordentligt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Variosboy skrev:Så som du beskriver det låter den helt normal.
Fläkten ska ju bara öka i varv om den behöver kyla eller värma ordentligt.

Nja, den blåser alltså inte på när jag ställer reglaget på det näst kallaste utan går på lågvarv. Det är först om jag vill ha värme och ställer reglaget på det näst högsta som fläkten blåser på eller på max värme/kyla.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om du har på det näst kallaste och höjer några snäpp så är det ju först och främst temperaturen på luften från utblåsen som ändras, höjer man många snäpp så ska fläkten öka också, men vad du säger är alltså att fläkten enbart ökar om du har högsta temperaturen på, eller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Variosboy skrev:Om du har på det näst kallaste och höjer några snäpp så är det ju först och främst temperaturen på luften från utblåsen som ändras, höjer man många snäpp så ska fläkten öka också, men vad du säger är alltså att fläkten enbart ökar om du har högsta temperaturen på, eller?
Ja och nej. På högsta alltså på röd blåser den som den ska för fullt och detsamma på lägsta blå med kall luft.

Är det kallt på morgonen kan jag ställa in reglaget på exempelvis 26 grader och då blåser den starkt (när motorn blivit varm) tills det är behagligt varmt och man sänker till valfri temperatur.

Är det varmt på eftermiddagen och bilen stått i solen kan jag ställa reglaget på exempelvis 17 grader men fläkten blåser aldrig igång riktigt utan går på lågvarv och pytsar ut lite kall luft hela tiden.

Länk till bil med likadana reglage (första bilden): http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=11265
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kan det vara så att lågtycksvakten inte slår på? Igår när det var varmt märkte jag att ac:n kylde sämre än tidigare år.

Klurar i så fall på Enviro safe men är osäker på vilken slang/rör den ska kopplas in på till min S40 -00 1.8
av julisgranis
Micce1980 skrev:Kan det vara så att lågtycksvakten inte slår på? Igår när det var varmt märkte jag att ac:n kylde sämre än tidigare år.

Klurar i så fall på Enviro safe men är osäker på vilken slang/rör den ska kopplas in på till min S40 -00 1.8
Känner mig tvungen att hoppa in här. Jag låter säkert som någon försäljare men har inget att göra med envirosafe. Hade Liknande problem med ett par bilar. I Sverige är det rätt stränga regler vad gäller r134 för företag, dock inte för privatpersoner. En AC tappar runt 5% gas per år vilket anses normalt. Du behöver inte åka många mil utomlands för att gå in på ett snabbköp och köpa en flaska med påfyllning, men i Sverige går det ej.

Går och köpa r134 på ebay men med frakt och all skit går det på 1000 spänn, så jag valde att köpa på envirosafe. Det är i princip gasol du fyller på med, går inte göra fel att koppla in sig på fel rör.

Finns två serviceventiler, en på högtrycksidan och en på lågtrycksidan. De har olika kontakter så slangen som medföljer passar enbart på lågtrycksidan.

Det är helt klart värt att testa att fylla på innan du lämnar in den, oftast är det bara gas som saknas i systemet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Stort tack. Är det på det "silvriga röret"?

Ska förbi ett företag som gör reklam för påfyllning med mera här i stan, fick et tips att de i alla fall har fyllt på för 700 kr. Gör de sökning för läckage är det helt klart värt det.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]