- ons 08 maj 2013, 08:56
#753037
Hej.
är en nybliven ägare till en Volvo V40 T4 -98, då detta är min första bil med turbo så är man ju en riktig novis.
Har tyckt att bilen är slö, (min ford galaxy vr6 är det bättre drag i) så jag misstänker att det inte står riktigt rätt till med turbon.
Eftersom att jag inte har någon aning om vad jag har för laddtryck, så fick jag inhandla en laddtrycksmätare.
Efter mont. så drar jag ut en sväng och det är väldigt snålt med trycket. Får kanske 0.1 bar vid 4000 varv. (mätarens precision kan ju diskuteras, men vill ialllafall få en fingervisning)
För att se om turbon laddar alls, så lossar jag slangen till tryckklockan och låter den hänga löst. Vid provåkning så kommer trycket upp i 0.2 bar. (lambdavarningslampan börjar att lysa, men efter att ha återmonterat slangen så slocknar den efter några turer med bilen).
Vad jag har förstått, via allsmäktige google, så är de vanligaste felen med turbon på V40 antingen kass magnetventil eller dålig tryckklocka till wastegaten.
Om man kopplar bort slangen till tryckklockan så borde ju wastegaten vara stängd hela tiden? och jag borde få ett hejdlöst tryck?
jag har kollat att tryckklockans arm sitter på wastegaten och att armen går att dra ut en bit ur tryckklockan, samt att den återfjädrar.
är tryckklockan kass? eller går det att justera?
om magnetventilen är trasig, borde man inte få lite grundtryck iallafall?
tacksam för svar, funderingar och de som "tänker högt".
är en nybliven ägare till en Volvo V40 T4 -98, då detta är min första bil med turbo så är man ju en riktig novis.
Har tyckt att bilen är slö, (min ford galaxy vr6 är det bättre drag i) så jag misstänker att det inte står riktigt rätt till med turbon.
Eftersom att jag inte har någon aning om vad jag har för laddtryck, så fick jag inhandla en laddtrycksmätare.
Efter mont. så drar jag ut en sväng och det är väldigt snålt med trycket. Får kanske 0.1 bar vid 4000 varv. (mätarens precision kan ju diskuteras, men vill ialllafall få en fingervisning)
För att se om turbon laddar alls, så lossar jag slangen till tryckklockan och låter den hänga löst. Vid provåkning så kommer trycket upp i 0.2 bar. (lambdavarningslampan börjar att lysa, men efter att ha återmonterat slangen så slocknar den efter några turer med bilen).
Vad jag har förstått, via allsmäktige google, så är de vanligaste felen med turbon på V40 antingen kass magnetventil eller dålig tryckklocka till wastegaten.
Om man kopplar bort slangen till tryckklockan så borde ju wastegaten vara stängd hela tiden? och jag borde få ett hejdlöst tryck?
jag har kollat att tryckklockans arm sitter på wastegaten och att armen går att dra ut en bit ur tryckklockan, samt att den återfjädrar.
är tryckklockan kass? eller går det att justera?
om magnetventilen är trasig, borde man inte få lite grundtryck iallafall?
tacksam för svar, funderingar och de som "tänker högt".
Senast redigerad av 1 Enotrek, redigerad totalt 0 gånger.