Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#753037
Hej.

är en nybliven ägare till en Volvo V40 T4 -98, då detta är min första bil med turbo så är man ju en riktig novis.

Har tyckt att bilen är slö, (min ford galaxy vr6 är det bättre drag i) så jag misstänker att det inte står riktigt rätt till med turbon.

Eftersom att jag inte har någon aning om vad jag har för laddtryck, så fick jag inhandla en laddtrycksmätare.
Efter mont. så drar jag ut en sväng och det är väldigt snålt med trycket. Får kanske 0.1 bar vid 4000 varv. (mätarens precision kan ju diskuteras, men vill ialllafall få en fingervisning)

För att se om turbon laddar alls, så lossar jag slangen till tryckklockan och låter den hänga löst. Vid provåkning så kommer trycket upp i 0.2 bar. (lambdavarningslampan börjar att lysa, men efter att ha återmonterat slangen så slocknar den efter några turer med bilen).

Vad jag har förstått, via allsmäktige google, så är de vanligaste felen med turbon på V40 antingen kass magnetventil eller dålig tryckklocka till wastegaten.

Om man kopplar bort slangen till tryckklockan så borde ju wastegaten vara stängd hela tiden? och jag borde få ett hejdlöst tryck?

jag har kollat att tryckklockans arm sitter på wastegaten och att armen går att dra ut en bit ur tryckklockan, samt att den återfjädrar.

är tryckklockan kass? eller går det att justera?

om magnetventilen är trasig, borde man inte få lite grundtryck iallafall?

tacksam för svar, funderingar och de som "tänker högt".
Senast redigerad av 1 Enotrek, redigerad totalt 0 gånger.
#753380
Hm rätt svårt att kolla såhär via forum men uteslut om turbon e dålig. när du varvar ur den rycker det något? vit svart elelr blå rök? om inte så är turbon ok.

Annars så kan du ju skriva var du bor så kanske det finns någon snäll person som kan hjälpa dig att felsöka :D
#753408
rudarmy skrev:Felkopplad el trasig magnetventil?
bar
Kan nog vara men han skriver att han ryckt slangen vilket borde leda att den laddar runt 1.5-2bar men icke borde sånt fall vara wastegaten.
Om du känner eller vet någon som har felkodsläsare så kan du ju kolla efter fel koder med
#753493
tack för respons.

Ingen rök vid mycket gaspådrag, har varit i hela registret ända upp till varvstoppet.

Kollade idag upp något som kan tänkas vara orsaken eller en bidragande iallafall.
Har hört ett skallrande ljud under bilen vid 1000-1200 varv, men har avfärdat detta som värmeplåt eller trasig avgasklämma.

Tittade idag under bilen och ryckte lite i avgassystemet, och det verkar inte bättre än att ljudet kommer inifrån katalysatorn.
Kan det vara så illa att cellerna i katalysatorn har släppt och motar avgaserna såpass mycket att det inte blir tillräckligt drag igenom turbon?
Jag menar att hastigheten genom turbon inte blir den samma?

Kollar runt lite på ebay efter delar och undrar om det är någon skillnad på katalysatorn mellan de olika motornamnen?
Jag har en B4149T och det verkar inte finnas många katalysatorer på ebay till denna motorn, men till B4204T finns det mycket mer utbud.
någon som vet om det är någon skillnad på anslutningar eller längd och så?

Dvs passar en katalysator från en 2.0T till en T4 ?
#753576
Ja ett stopp i katten eller ljuddämparen med för den delen kan göra så att bilen blir slö.
Om Wg-klockan har fastnat i öppet läge så kommer ju inte bilen heller att ladda och det behöver inte vara så att den står mycket öppen för att du ska tappa trycket, testa att röra på själva armen på wg-klockan och känn om den kanske går att få tillbaka lite till men bränn dej inte så kall motor är att rekommendera.
#761279
Hej igen.

efter lång tid så har jag nu tagit i problemet igen, då jag vill att turbon skall fungera innan semestern.

Jag har tagit bort armen till wastegaten och tvingat denna i stängt läge, men med samma resultat som förut. Inget tryck.

Har läst runt lite och stött på någon som hade tappat kraften efter att han hört rassel i katalysatorn, detta visade sig vara själva locket till wastegaten som hade lossat. Så nu sitter jag och funderar på om det kan vara så i mitt fall också.

är det någon som vet hur själva insidan av avgasdelen på turbon ser ut? enl. uppgift så hade han svetsat fast locket på armen igen och det hade fungerat igen.

vad behövs för att ta bort turbon och sätta tillbaka den igen? vilka reservdelar, packningar?

är det någon som har en bild på själva wastegaten inuti avgasdelen på turbon?

jag hade tänkt att riva ned turbon någon kväll innan helgen så jag behöver skaffa delarna innan jag skruvar ned den.

tack på förhand.
#761363
A creed till Jompa på x40 8)

Att tänka med på att detta är för att bytta till grövre avgas på din bil men finns lite snack om turbon med


Ha följande verktyg till hands:

- Polygrip
- Hylsnyckelsats
- Blocknyckelsats (8-22)
- Avgaspasta
- 5 liter helsyntet motorolja
- CRC 5-56
- Papper
- Hink
- Torxnycklar
- Eventuellt billyft eller pallbockar

3. Ha följande reservdelar till hands:

- Kopparpackningar för olje/vattenanslutning på turbon (6 st)
- Papperspackning för oljeretur (turbo)
- Gummipackning för oljeretur (tråg)
- Vatten
- Kylarglykol
- Oljefilter


4.

- Töm motoroljan (dags för oljebyte medan bilen ändå är upphissad).
- Skruva loss täckplåten för turbon, den sitter i 3 bultar och tas loss från motorrummet.
- Skruva loss lambdasonderna, om de sitter hårt, använd lite 5-56 vid behov.
- Skruva loss bakre ljuddämparen och plocka loss.
- Skruva loss mellandelen på avgassystemet.
- Skruva loss främre delen av avgassystemet. Detta lossas med tre muttrar som sitter i turbon.
- Töm kylvattnet (det finns en nippel för detta i bakkant av motorn).
- Tag loss insugsslangen (sitter med slangklämma).
- Tag loss oljereturen på turbon (sitter med 2 st torx eller två bultar beroende på årsmodell)
- Skruva loss olje- och vattenanslutningarna på turbon (Görs med spärrskaft)
- Lossa slangarna från magnetventilen
- Lossa turbons avgashus från grenröret (4 st muttrar)

Nu är allt som ska loss borta.

Återmontera i omvänd ordning och montera Ditt 3" trimavgassystem.


Att tänka på:


1. När Du har monterat turbon mot grenröret, fyll turbon med en "fingerborg" motorolja i
oljetillförseln så får turbon smörjning även i startögonblicket. Montera först efter det
oljeslangarna och vattenslangarna.

2. Glöm inte att montera nytt oljefilter och att fylla på ny olja. Cirka 4 liter brukar bli bra
att starta med. Fyll på efter behov. Fyll även oljefilterkoppen innan montering.

3. Lambdasonderna ska Du "tvinna" några varv innan Du skruvar in dem så att kablaget blir
ovridet när de väl sitter på plats igen.

4. Nya packningar för olja och vatten skall alltid användas. Gör rent kontaktytor och oljereturröret
noga.

5. När allt är återmonterat, och Du har fullt på kylvatten och motorolja, starta bilen och låt
gå på tomgång. Ta en titt under bilen. Läcker det nå'nstans? Dra åt lite till. Lufta kylsystemet.

6. Koppla ur magnetventilens elanslutning, men var noga med att koppla alla slangar rätt och kör
med bilen till Autotech utan magnetventilen inkopplad.
Detta p.g.a. att vi bara vill ha grundladdtryck nu eftersom GLT på T4-turbon motsvarar fullt
laddtryck på 2.0T-turbon. Om Du kopplar in magnetventilen nu kommer laddet att bli mycket högre
än vad Din originalprogramvara tycker är bra... Undvik det.

Hela prislappen för att hoppa från 160 hästar till 260 hästar borde landa på cirka:

Turbo: 1.500:-
Programvara: 6.500:-
Avgassystem: 4.500-5.000:- hos Autotech för JT-system.
Katalysator: 1.800:-
Packningar: 50:-
Motorolja: 300-500:-
Kylvätska: 100:-

Tveka inte att fråga om det skulle vara något som är oklart...
Det som kan ta stryk av den här övningen är originalkopplingen, men som tur är så passar T4-kopplingen
rakt av på 2.0T och den pallar en bra bit över 400 Nm.

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]