- tis 07 maj 2013, 17:42
#752902
Hej, har ingen koll på vad tidigare ägare har gjort med bilen då det knappt finns dokumentation men iaf, till saken:
Om luftmassemätaren (Lmm) är inkopplad vill bilen inte gå riktigt under 1500 varv och tomgången lägger sig på svajiga 4-500 varv. Kopplar jag däremot ur Lmm går bilen jämnt på tomgång (800 ca.) och inga problem under hela registret förutom att turbon inte vill ladda mer än grundladdtrycket. Det som är tråkigt med Lmm urkopplad är att den drar för mycket bensin (1.2-1.3/mil) och att den inte känns lika pigg på gasen.
Motorlampan lyser inte vilket de på Volvoverkstan sade att den skulle göra om Lmm är kass.
Lmm inkopplad: Känguru under 1500rpm och svajig tomgång 4-500rpm
Lmm urkopplad: Går fint men dricker för mycket.
Vad kan det vara? Tänkte kolla här först och se om man kan få förslag på vad det kan vara innan man lägger massa pengar på att gissa/byta sig fram till felet.
Mvh Alexander
Om luftmassemätaren (Lmm) är inkopplad vill bilen inte gå riktigt under 1500 varv och tomgången lägger sig på svajiga 4-500 varv. Kopplar jag däremot ur Lmm går bilen jämnt på tomgång (800 ca.) och inga problem under hela registret förutom att turbon inte vill ladda mer än grundladdtrycket. Det som är tråkigt med Lmm urkopplad är att den drar för mycket bensin (1.2-1.3/mil) och att den inte känns lika pigg på gasen.
Motorlampan lyser inte vilket de på Volvoverkstan sade att den skulle göra om Lmm är kass.
Lmm inkopplad: Känguru under 1500rpm och svajig tomgång 4-500rpm
Lmm urkopplad: Går fint men dricker för mycket.
Vad kan det vara? Tänkte kolla här först och se om man kan få förslag på vad det kan vara innan man lägger massa pengar på att gissa/byta sig fram till felet.
Mvh Alexander