Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sïckan
#752902
Hej, har ingen koll på vad tidigare ägare har gjort med bilen då det knappt finns dokumentation men iaf, till saken:

Om luftmassemätaren (Lmm) är inkopplad vill bilen inte gå riktigt under 1500 varv och tomgången lägger sig på svajiga 4-500 varv. Kopplar jag däremot ur Lmm går bilen jämnt på tomgång (800 ca.) och inga problem under hela registret förutom att turbon inte vill ladda mer än grundladdtrycket. Det som är tråkigt med Lmm urkopplad är att den drar för mycket bensin (1.2-1.3/mil) och att den inte känns lika pigg på gasen.
Motorlampan lyser inte vilket de på Volvoverkstan sade att den skulle göra om Lmm är kass.

Lmm inkopplad: Känguru under 1500rpm och svajig tomgång 4-500rpm

Lmm urkopplad: Går fint men dricker för mycket.

Vad kan det vara? Tänkte kolla här först och se om man kan få förslag på vad det kan vara innan man lägger massa pengar på att gissa/byta sig fram till felet.

Mvh Alexander
#761674
Du kanske redan löst problemet, men du hade inte fått så många svar såg jag.. :) Rätta mig gärna om jag har fel, men om lmm är kass så behöver inte motorlampan lysa.. Den bör väl de, men tror de beror lite på hur kass den är. Oftast så dör den väl inte direkt, utan snarare ger mer och mer fel värden? När den dör lyser nog varningslamporna, men när den bara ger fel värden så tror ju motorn att den funkar, och går skit istället. :) Hade på de stora likn fel på min T4 -99, även om symptomen på en kass lmm kan variera lite grann. Det lyste inga varningslampor alls fören jag kopplade ur lmm och testade utan (då lyste varningslampan för motorelektroniken). Satte dit en ny, nollade felkoderna och den går som den ska igen

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]