Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla, framfjädrar: vad behöver lossas? och något specifikt problem som brukar uppstå?
spindelleden: ser nitad ut på plats, behövs den "slipas" bort och bultas den nya fast?
Tacksam för råd och stöd då jag tänkte köpa delar imorgon och meka på söndag. (besikta på måndag)
V40 2,0T 99:a
För fjädrarna lossar du fjäderbenet och arbetar på det vid sidan av bilen. Du behöver fjäderpressare för att komprimera fjädern. För spindelleden, så behöver den pressas ur och pressas in. Lättast är att byta hela armen, kostar runt 500 på biltema.
räkna med ett par timmar med svordommar och blodiga knogar, ha spett rondel rörtång osv osv
när du ska ha bort spindelleden från navet!
å som julis sa man köper hela länkarmen, finns ingen anledning med nåt annat. å biltemas funkar alldeles utmärkt!

mvh bengt
julisgranis skrev:För fjädrarna lossar du fjäderbenet och arbetar på det vid sidan av bilen. Du behöver fjäderpressare för att komprimera fjädern. För spindelleden, så behöver den pressas ur och pressas in. Lättast är att byta hela armen, kostar runt 500 på biltema.
När det gäller spindelleden så rekommenderar jag dej att köpa hela länkarmen med spindelled för runt en 500 hundring på Biltema för då tjänar du både timmar, verktyg och svordomar på :-)-)

Har du aldrig bytt fjädrar eller främre stötdämpare så måste du tänka på att vara försiktig med fjädrarna och att om du inte har dom ordentligt låsta/hopdragna så kan det bli både farligt och svårt.
Ta det bara lugnt och fint så funkar det och sen så se till att ev.nya fjädrar hamnar i rätt läge i fjäderskålen både uppe och nere (märk gärna upp innan) så ska det inte vara nån fara, kanske en hjulinställning kan vara rätt efteråt om du är riktigt noga.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]