Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Hej!

Jag åker en V40 Classic 04:a med 2.0T-motorn.
För några månader sedan passerade den 14 000 mil (14 460 i dagsläget).

Då 14000-milaservicen inte innebär några krångligheter bytte jag olja och filter själv. Oljan jag slog i var Castrol Edge 0W-40.

Nu till problemet. Jag upplever att bilen har fått ett ventilknack på senare tid. Ända sedan jag skaffade den (juni 11 då den gått 10500 mil) har jag hört ett svagt tickande, som tre olika Volvomekar avfärdat som ofarligt/normalt.

Men som sagt, på senare tid är har det blivit värre, men bara emellanåt. Det kommer och går.

VVT-enheten är bytt så det är inte den som spökar.

Det jag är mest intresserad av att veta från folk som kan lite om motorer och bilar är huruvida mitt val av olja kan ha med det här att göra. Rekommendationen är ju 5W-40. Jag får för mig att den olja jag har i är tunnare i konsistensen.

Kan det vara så enkelt att motorn har svårt att hålla oljetrycket?

Är riktigt grön på den här biten, så idiotförklara mig inte om jag är ute och cyklar.

Ett annat fel som uppstår ibland är att motorn dör efter kraftigt gaspådrag. Säg att man laddar fullt på tvåan upp till 5000 varv och sedan frikopplar och rullar på tomgång. Då händer det ibland att motorn dör. Andra gånger pendlar varven mellan 300-1400 upp och ner för att sedan stabiliseras. Detta upplevde jag även innan oljebytet.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Vojje
Bara att byta till en olja med högre viskositet.
Jag rekommenderar att använda högre viskositet i takt med att motorn åldras. Inte lägre!
Byt gärna till ngt annat fabrikat än Castrol.
Användarvisningsbild
av thorell
Vojje skrev:Bara att byta till en olja med högre viskositet.
Jag rekommenderar att använda högre viskositet i takt med att motorn åldras. Inte lägre!
Byt gärna till ngt annat fabrikat än Castrol.
Tack för svaret.

Ska jag gå högre än 5W-40? Och om det ska vara annat märke än Castrol, har du några tips?

Enda helsyntetoljan med högre viskositet än 5W-40 jag kommer på är Castrols 10W-60. Är inte det lite overkill?
av janne321
Din Castrol olja är helt OK och lite till för din bil. Använder själv Castrol Magnatec 5W-40 efter lång erfarenhet av bilar på bl.a Volvoverkstad. Tänk på att första siffran med W efter är winter (kallviskositeten) och andra är viskositet varm. Enligt min tolkning är en 0W-40 olja lika tjock som en 10W-40 när den är varm!! Enklaste sätt att kolla om den skulle vara för "tunn" är väl slå i en flaska STP tystnar motorn då så änvänder du en tjockare olja tystnar den inte så är det nåt annat fel. Annars håller jag med om Vojje om att hellre en billigare kvalitetsolja som byts ofta än superoljor som körs 2000mil eller mer.
Användarvisningsbild
av thorell
janne321 skrev:Din Castrol olja är helt OK och lite till för din bil. Använder själv Castrol Magnatec 5W-40 efter lång erfarenhet av bilar på bl.a Volvoverkstad. Tänk på att första siffran med W efter är winter (kallviskositeten) och andra är viskositet varm. Enligt min tolkning är en 0W-40 olja lika tjock som en 10W-40 när den är varm!! Enklaste sätt att kolla om den skulle vara för "tunn" är väl slå i en flaska STP tystnar motorn då så änvänder du en tjockare olja tystnar den inte så är det nåt annat fel. Annars håller jag med om Vojje om att hellre en billigare kvalitetsolja som byts ofta än superoljor som körs 2000mil eller mer.
Hällde i Omega 909 förut och motorn har tystnat en aning.

Vad gäller priset på olja handlar jag på en tysk sida. Kommer inte ihåg vad forat säger om reklam så tar det lugnt med länken. Hur som helst, där köper jag 6 liter Castrol Edge 0W-40 och betalar knappt 600 kr levererat till dörren. 10W-60 är marginellt dyrare. Då kan jag knappast motivera att köra på billigare alternativ, eftersom det knappast finns.

En annan sak, som kanske inte riktigt har med knackningar att göra. Jag gjorde ballongtestet förut, för att kolla vevhusventilationen. Ballongen töms redan på tomgång. Är det bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
av sweddan
Jag ska INTE köra på Edge oljan från Castrol. Den har en helt annan beteckning än vad som rekommenderas till dessa motorer. Kollade upp detta själv för inte alls längesedan då jag skulle få 5 liter 0w40 Edge olja av farsan.

Köp Castrol Magnatec 5w40 helsyntet. Den funkar bäst till dessa motorer. Kör på det själv i min S40 2,0t och även i min förra S40.
Jag köpte oljan sist på ÖB. 395kr för 4 liter. Kanonpris jämfört med andra som ska ha 600-700 kr för samma olja.

Edit: Du ska inte köra på någon annan olja än HELSYNTET. Ingen delsyntet när du har turbo. Om du är osäker framöver så kolla ACEA-beteckning. Kan iofs vara svår att tyda, t ex gällande Edge-oljan, men en bra regel ändå.
Jag häller absolut inte Castrols orimligt dyra blask i min motor. Läser man på lite om oljor så känns de inte aktuella.
Magnatecen får inte ens kallas för helsyntet på vissa marknader...

Det finns betydligt mer prisvärda oljor där ute. Shell Helix Ultra, Q8 Excel, Mobil 1 mfl.
Trava in på Maxi och köp Helix Ultra eller gå in på Jula och köp STARTA helsyntet (Q8 olja under annat namn).
Du kommer billigare undan och blir nog nöjd med din något tystare motor efter oljebytet.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]