- mån 15 apr 2013, 21:01
#746570
Nyligen införskaffat en S40 -98, 1,8 FAS1 som rullat mindre än 5700mil.
*Updaterad*
Nu är jag hyffsat säkert på att de varken är urtrampningslager, växellåda, eller koppling Phuuu lite billigare*
Jag har nämligen lyckats få fram exakt samma ljud när jag gasar på i dom lägre växlarna o sen släpper gasen. Dvs då den tappar fart ganska så abrupt. Hör även samma gnissel när jag kör över vägbulor i lite högre farter. Så det är snarare någon bussning, fjädring eller dylikt som är kassa eller behöver smörjas, frågan är dock vart?
När jag trycker ned kopplingen så hör jag ett surrande ljud det låter lite som "kluuuck" typ som om nått slirar eller nått.
Men låter nästan enbart när jag har i 1ans växel och trycker ned kopplingen. Man hör det ganska tydligt, tycker jag.
2an hör man lite grann, mycket tystare, och verkar bara uppkomma när man kör mellan 10-40km/h
3an hör man mycket mycket sällan och då måste de va mellan 20-40km/h, och här får man koncentrera sig för att höra ljudet.
Övriga växlar hör jag ingenting alls.
Idag fick den stå ett par timmar utomhus 5-10grader, hörde inget i början förräns jag kört i typ 5minuter.
Kan det vara urtrampningslagret? borde de inte låta när jag trycker ner kopplingen oavsett växel?
Någon bussning på bakaxeln? fast det borde ju inte vara växelberoende antar jag.
Kan väl inte vara nått stag heller för isf borde ju inte växeln påverka.
Kopplingen som är hårdkörd/misshandlat och behöver bytas?
växellådan som är hårdkörd/misshandlat och behöver bytas?
Haynes bok nämner ev:
torra pedalbussningar
huvudcylindern torr eller sliten
defekt tryckplatta
tryckplattans tallriksfjäder trasig
lamellens dämpfjädrar defekta
Det låter dyrt o fixa :(
Eller ska det bara låta så på S40? kärvande öhhm lameller/fjädringar?
*Updaterad*
Nu är jag hyffsat säkert på att de varken är urtrampningslager, växellåda, eller koppling Phuuu lite billigare*
Jag har nämligen lyckats få fram exakt samma ljud när jag gasar på i dom lägre växlarna o sen släpper gasen. Dvs då den tappar fart ganska så abrupt. Hör även samma gnissel när jag kör över vägbulor i lite högre farter. Så det är snarare någon bussning, fjädring eller dylikt som är kassa eller behöver smörjas, frågan är dock vart?
När jag trycker ned kopplingen så hör jag ett surrande ljud det låter lite som "kluuuck" typ som om nått slirar eller nått.
Men låter nästan enbart när jag har i 1ans växel och trycker ned kopplingen. Man hör det ganska tydligt, tycker jag.
2an hör man lite grann, mycket tystare, och verkar bara uppkomma när man kör mellan 10-40km/h
3an hör man mycket mycket sällan och då måste de va mellan 20-40km/h, och här får man koncentrera sig för att höra ljudet.
Övriga växlar hör jag ingenting alls.
Idag fick den stå ett par timmar utomhus 5-10grader, hörde inget i början förräns jag kört i typ 5minuter.
Kan det vara urtrampningslagret? borde de inte låta när jag trycker ner kopplingen oavsett växel?
Någon bussning på bakaxeln? fast det borde ju inte vara växelberoende antar jag.
Kan väl inte vara nått stag heller för isf borde ju inte växeln påverka.
Kopplingen som är hårdkörd/misshandlat och behöver bytas?
växellådan som är hårdkörd/misshandlat och behöver bytas?
Haynes bok nämner ev:
torra pedalbussningar
huvudcylindern torr eller sliten
defekt tryckplatta
tryckplattans tallriksfjäder trasig
lamellens dämpfjädrar defekta
Det låter dyrt o fixa :(
Eller ska det bara låta så på S40? kärvande öhhm lameller/fjädringar?
Senast redigerad av 1 Ping84, redigerad totalt 0 gånger.