Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyAndersson
Har ett otrevligt problem såhär i semestertider.
Var på väg hem i lungt tempo och upptäcker att jag inte kan lägga i trean, stannar och stänger av motorn, alla växlarna är lätta utan motorn igång...
Startar med frikopplingen i och ettan upptäker att bilen rör sig lite framåt, inte mycket men kanske 3 km/h på tomgång och ettan i, tryckte jag bromsen så stannade bilen men gick "tungt", körde hem i 2;an, frikopplinge funkar typ 70%, vilket inte är tillräckligt om man vill växla fint...

Sedan ringde jag runt till diverse "kunnande" folk, någon säger det är kopplingen som är kass och kommer kosta mig 7000:-, någon annan sa att det låter vajsing med själva servon, men kopplingen känns ok, kanske litte "lättintryckt", men inte mycket mer än vanligt...
Enligt en ska bilen börja låta om kopplingen är kass, jag har visserligen ett vinande ljud när jag gasar, men jag tror det är turbon...Inget skrammel, bara sus/vin när man pressar på lite...

Så jag gick ut och tittade på behållaren för broms/kopplings olja, den är full men s_tan va grummlig och en massa fälningar i gult och grönt och lite svart, dessutom är den extremt "tunn", inte mycket tjockare än vatten. Jag vickar lite på behållaren, knackar o så.
Sedan startar jag bilen, fungerar klockrent!!! Jag kör en runda och misshandlar kopplingen, men den funkar fint, kaaanske jag känner att 3;an är en gnutta trög att få i, men jag tror inte det är mer än vanligt...

Vad är detta? Ska jag lämna in den? Vågar jag köra?(nu på semestern?)

Bilen är en v40 2.0t, -02, endast 4800 mil!?!?
Fullservad på volvo....

BTW: I manualen står det att man bör byta broms/kopplingsolja vartannat år, men det ingår inte i servicen, hurikattsingen gör man det? Finns det något enkelt sätt att få ut oljan?
av andezon
kolla så att du har riktigt med bromsvätska i behållaren, det kan se ut som om det är fullt men det är det inte, om du kollar på sidan av behållaren så har du en slang som går in, denna är till kopplingen. kolla i behållaren så att det är bromsvätska över hålet som går ut till slangen för det låter som om det är det som är problemet, ser du hålet så är det bara att fylla på bromsvätska tills du inte ser hålet längre...
av JimmyAndersson
andezon skrev:kolla så att du har riktigt med bromsvätska i behållaren, det kan se ut som om det är fullt men det är det inte, om du kollar på sidan av behållaren så har du en slang som går in, denna är till kopplingen. kolla i behållaren så att det är bromsvätska över hålet som går ut till slangen för det låter som om det är det som är problemet, ser du hålet så är det bara att fylla på bromsvätska tills du inte ser hålet längre...
Aha, jag ska kolla, men det ser ut att finnas en hel del olja, dock har jag inget minne av någon extra slang...Ska kolla...

En "kunnande" person hade en teori, vad tror ni om denna:
Alla fällningarna i oljan beror på att det har kommit in vatten, oljan har kemikalier i sig som "tar upp" vattnet, när den gör det bildas fällningar.
När oljan är mättad eller det på annat vis kommit in vatten ligger detta i slangarna, om nu slangen blir för varm kokar detta vatten och det bildas en gasbubbla i slangen, denna bara trycks ihop när det blir tryck på den och kopplingen går inte ända in....
Faktum är att jag tror det är "kopplings olje slangen" som går tvärs över motorn och tom ligger emot turbo röret(!?!) och där är det _varmt_!

Lösningen enl honom skulle vara att byta oljan...

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]