- tis 25 jul 2006, 21:55
#52779
Har ett otrevligt problem såhär i semestertider.
Var på väg hem i lungt tempo och upptäcker att jag inte kan lägga i trean, stannar och stänger av motorn, alla växlarna är lätta utan motorn igång...
Startar med frikopplingen i och ettan upptäker att bilen rör sig lite framåt, inte mycket men kanske 3 km/h på tomgång och ettan i, tryckte jag bromsen så stannade bilen men gick "tungt", körde hem i 2;an, frikopplinge funkar typ 70%, vilket inte är tillräckligt om man vill växla fint...
Sedan ringde jag runt till diverse "kunnande" folk, någon säger det är kopplingen som är kass och kommer kosta mig 7000:-, någon annan sa att det låter vajsing med själva servon, men kopplingen känns ok, kanske litte "lättintryckt", men inte mycket mer än vanligt...
Enligt en ska bilen börja låta om kopplingen är kass, jag har visserligen ett vinande ljud när jag gasar, men jag tror det är turbon...Inget skrammel, bara sus/vin när man pressar på lite...
Så jag gick ut och tittade på behållaren för broms/kopplings olja, den är full men s_tan va grummlig och en massa fälningar i gult och grönt och lite svart, dessutom är den extremt "tunn", inte mycket tjockare än vatten. Jag vickar lite på behållaren, knackar o så.
Sedan startar jag bilen, fungerar klockrent!!! Jag kör en runda och misshandlar kopplingen, men den funkar fint, kaaanske jag känner att 3;an är en gnutta trög att få i, men jag tror inte det är mer än vanligt...
Vad är detta? Ska jag lämna in den? Vågar jag köra?(nu på semestern?)
Bilen är en v40 2.0t, -02, endast 4800 mil!?!?
Fullservad på volvo....
BTW: I manualen står det att man bör byta broms/kopplingsolja vartannat år, men det ingår inte i servicen, hurikattsingen gör man det? Finns det något enkelt sätt att få ut oljan?
Var på väg hem i lungt tempo och upptäcker att jag inte kan lägga i trean, stannar och stänger av motorn, alla växlarna är lätta utan motorn igång...
Startar med frikopplingen i och ettan upptäker att bilen rör sig lite framåt, inte mycket men kanske 3 km/h på tomgång och ettan i, tryckte jag bromsen så stannade bilen men gick "tungt", körde hem i 2;an, frikopplinge funkar typ 70%, vilket inte är tillräckligt om man vill växla fint...
Sedan ringde jag runt till diverse "kunnande" folk, någon säger det är kopplingen som är kass och kommer kosta mig 7000:-, någon annan sa att det låter vajsing med själva servon, men kopplingen känns ok, kanske litte "lättintryckt", men inte mycket mer än vanligt...
Enligt en ska bilen börja låta om kopplingen är kass, jag har visserligen ett vinande ljud när jag gasar, men jag tror det är turbon...Inget skrammel, bara sus/vin när man pressar på lite...
Så jag gick ut och tittade på behållaren för broms/kopplings olja, den är full men s_tan va grummlig och en massa fälningar i gult och grönt och lite svart, dessutom är den extremt "tunn", inte mycket tjockare än vatten. Jag vickar lite på behållaren, knackar o så.
Sedan startar jag bilen, fungerar klockrent!!! Jag kör en runda och misshandlar kopplingen, men den funkar fint, kaaanske jag känner att 3;an är en gnutta trög att få i, men jag tror inte det är mer än vanligt...
Vad är detta? Ska jag lämna in den? Vågar jag köra?(nu på semestern?)
Bilen är en v40 2.0t, -02, endast 4800 mil!?!?
Fullservad på volvo....
BTW: I manualen står det att man bör byta broms/kopplingsolja vartannat år, men det ingår inte i servicen, hurikattsingen gör man det? Finns det något enkelt sätt att få ut oljan?