Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dnordin
Hej!

V40n våran tycker jag är otroligt slö och orkeslös, framförallt på 5an.

1,2,3 är den så pigg och rapp en 1,8 kan vara, 4an och 5an inte alls lika roliga, det är svårt att nå en hastighet på 100-110km/h. När man kommer upp i 100-110km/h så har du istället ett varvtal på 3000-3500 är det så på dessa modeller eller är det något som kan vara galet? Man tycker ju att 100km/h inte borde vara något problem iallafall.

Kan det vara tändstift, bränslefilter eller liknande som kan behöva bytas? Den går helt klockrent i övrigt, rycker inte, misständer inte utan den går faktislt riktigt bra.

Motor :B4184S, inte mitsubishimotorn!
Växellåda : Vet inte vad den heter men det är väl renaultlådan i dessa?.

Vore tacksam för tips och ideer:)

Mvh,
Daniel
av Dnordin
juste skrev:Stopp i katalysatorn kanske?
Okej men borde inte det yttra sig hela tiden då eller tänker jag fel?
av Dnordin
Jag vet inte om jag var riktigt tydlig när jag skrev inlägget eller visste hur kag skulle förklara det hela, det är alltså som att bara varvtalet ökar men inte hastigheten, börjar kännas som att lamellerna i kopplingen är slut eller dåliga, kan det vara något annat att göra eller är det kopplingsbyte som gäller om nu så är fallet, vad byter man då? Lamellskiva, tryckplatta och urtrampningslager?.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju extremt enkelt att avgöra om bara varvet höjs.
Vad säger hastighetsmätaren vid olika varv på högsta växeln? Sambandet ska ju vara linjärt om allt är helt.
av Dnordin
Variosboy skrev:Det är ju extremt enkelt att avgöra om bara varvet höjs.
Vad säger hastighetsmätaren vid olika varv på högsta växeln? Sambandet ska ju vara linjärt om allt är helt.
Jo det är säkert lätt om man vet vad man ska kolla efter:).

Det du menar är då att jag bör köra olika hastigheter på högsta växeln och sedan jämföra mot varvtalet? Men efter detta då, hur utgår jag från att något är felaktigt/avvikande?:)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror det enklaste du kan göra är att skriva här i forumet vilka varvtal du har på vilken växel i vilka hastigheter så att andra med samma motor kan säga om det stämmer överens eller inte med deras bilar.
Om kopplingen är slut bör du märka det på att pedalen tar långt upp samt att om du ligger i ca 60 på högsta växeln i en uppförsbacke å så trampar du ner och släpper upp kopplingen fort så ska den snabbt komma tillbaka till samma varv.

Ps. Citera inte sista inlägget i trådar, det blir så grötigt. Ds.
av Dnordin
Har nu varit ute och prövat köra ca 70km/h och sedan kopplat för att sen hastigt släppa upp kopplingen hastigt, det blev ett kraftigt ryck och märkte aldrig av att kopplingen slirade heller, gjorde även ett försök att hastigt accelerera från ungefär 50km/h på femmans växel men inte då heller märkte jag av någon "släpp". Gjorde några försök att hastigt accelerera vid exempelvis en korsning från ettans växel och kunde inte märka någon tendens till att kopplingen slirade.

Finns det något annat som kan orsaka detta eller kan det vara så att dessa bilar helt enkelt inte "går snabbare" ?
av rid54
Din beskrivning antyder inte att kopplingen slirar. 3000 - 3500 rpm vid 110 km/h är inte omöjligt med en motor i den storleken, men bilen borde ju gå fortare, kan man tycka.
Luftfilter OK?
Finns felkoder?
Gaspedalens rörelse är OK (går hela vägen till botten)?
Mvh
/RID
av Dnordin
rid54 skrev:Din beskrivning antyder inte att kopplingen slirar. 3000 - 3500 rpm vid 110 km/h är inte omöjligt med en motor i den storleken, men bilen borde ju gå fortare, kan man tycka.
Luftfilter OK?
Finns felkoder?
Gaspedalens rörelse är OK (går hela vägen till botten)?
Mvh
/RID
Nej det gör den inte men det kunde vara fullt möjligt att den gjorde det. Då jag haft bilar med mindre motorer och mer vikt som varvat mindre vid den hastigheten men självklart kan det ha med utväxling och annat att göra :).

Har faktiskt inte kollat luftfiltret något då bilen är relativt nyinköpt kommer ta och göra en service nu efter löning då hade jag tänkt byta/se över olja,oljefilter,tändstift,luftfilter, bränslefilter samt oljefällan. Jag vet faktiskt ifall det ligger några felkoder då jag inte äger någon läsare har jag inte heller någon möjlighet att försöka läsa ut dessa. Ja gaspedalen går hela vägen till botten och den går fritt utan några bekymmer.

Tack för dina tips, ska kolla upp detta då jag har möjlighet :)

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]