Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Hej igen,

Har ett irriterade problem att bilen dör så fort man frikopplar. Det fungerar bra när motorn är kall men så fort arbetstemp uppnåtts, så dör bilen vid tomgång.

Har provat att göra rent tomgångsmotorn men blev inte bättre för det.
Jag misstänker att insugstempgivaren felar, för plastkontakten till den har smält, vad tror ni?

/M
Användarvisningsbild
av vetten
Om plastkontakten har smält så får du nog byta både kontakt och givare så har du nog troligtvis löst problemet.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle alla gånger byta kontakten och dessutom kolla på kabelstammen närmast kontakten så att inte kablarna också smält och ligger och kortsluter. Sen om givaren är trasig så kanske det går att mäta upp. Känns säkrast att byta den också tycker jag den kostar nog inte en förmögenhet, kanske har volvo kontakten annars får du kolla skroten om du klipper kontakten på skroten så se till att ta med ordentligt med kabel fall du måste skarva på din bil sen.
Användarvisningsbild
av Linnskog
Det ligger i mina planer att göra precis som du säger, men tror du att denna kontakt kan ge upphov till det dåliga tomgångsbeteendet?
Användarvisningsbild
av vetten
Om det är kortis där så är väl det troligt.
Användarvisningsbild
av Linnskog
Hej igen!

Har nu gjort som ni säger. Bytt insugtempgivare, rengjort spjällhus och även tomgångsmotor. Dessutom har jag bytt tändspolar för två hade spruckit.
Detta har resulterat i att bilen går bättre men har fortfarande problemet att den dör, speciellt vid kallstart. Dessutom vill den väldigt ofta gå på bara tre cylindrar men endast på tomgång och när den är kall.

Kan det vara dålig kompression i någon cylinder?
Finns det kallstartsventil på S/V40 som kanske blivit dålig?

Börjar få slut på idéer nu...

/M

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]