- sön 03 mar 2013, 12:35
#734001
Har en V40 2001 1.8 (inte GDI).
Har haft problem med dålig (obefintlig) tomgång vid kall motor en längre tid och fick i veckan underkänt på bilprovningen på grund av avgasvärdena - förmodligen en effekt av samma problem som orsakar den dåliga tomgången.
Köpte felkodsläsare och fick veta att vevaxel- och kamaxelgivaren inte funkade som de skulle (P0011 och P0335). Började med att plocka ut vevaxelgivaren (som ju sitter tillgängligt) och torkade av den.
Sen gjorde jag nog något dumt.
Jag testade att starta motorn utan vevaxelgivaren i, för att se vad som hände. Det som hände var att startmotorn drog jävligt trögt, blandat med en massa klickljud. Testade några gånger, tills motorn startade. Satte därefter tillbaka den rengjorda givaren och försökte starta. Då blir det bara klickljud för hela slanten. Låter som en leksakskulspruta från motorn när jag vrider om tändningen. Det verkar som att det har blivit något vajsing på elen, eftersom det blinkande/klckande ljudet som är i kupén när man slår tändningen till radioläget har ett konstigt oregelbundet tempo.
Batteriet är fulladdat och polerna är rena. Kopplingarna på kablaget vid torpedvägen sitter ordentligt och är rena. Har kollat de flesta (mest relevanta) säkringarna.
Vad har jag ställt till med och var ska jag börja leta fel?
Tacksam för tips.
Har haft problem med dålig (obefintlig) tomgång vid kall motor en längre tid och fick i veckan underkänt på bilprovningen på grund av avgasvärdena - förmodligen en effekt av samma problem som orsakar den dåliga tomgången.
Köpte felkodsläsare och fick veta att vevaxel- och kamaxelgivaren inte funkade som de skulle (P0011 och P0335). Började med att plocka ut vevaxelgivaren (som ju sitter tillgängligt) och torkade av den.
Sen gjorde jag nog något dumt.
Jag testade att starta motorn utan vevaxelgivaren i, för att se vad som hände. Det som hände var att startmotorn drog jävligt trögt, blandat med en massa klickljud. Testade några gånger, tills motorn startade. Satte därefter tillbaka den rengjorda givaren och försökte starta. Då blir det bara klickljud för hela slanten. Låter som en leksakskulspruta från motorn när jag vrider om tändningen. Det verkar som att det har blivit något vajsing på elen, eftersom det blinkande/klckande ljudet som är i kupén när man slår tändningen till radioläget har ett konstigt oregelbundet tempo.
Batteriet är fulladdat och polerna är rena. Kopplingarna på kablaget vid torpedvägen sitter ordentligt och är rena. Har kollat de flesta (mest relevanta) säkringarna.
Vad har jag ställt till med och var ska jag börja leta fel?
Tacksam för tips.