Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Jag har forsökt läsa andra trådar med liknande fel, men inget tycks stämma med mit problem.

Jeg körde om en annan bil på motorvägen i går, ock då började den hoppa/dra ojämnt i motorn ock det kom plötsligt et högt tickande ljud ifrån motorn, som sen dess är konstant ock som då följar vevtalet. Den går lugnt som vanligt i tomgång ock starter direkt som vanligt, men tickar högt ifrån toplocket ock drar inte als, när man trycker på gasen..............som om turbon inte funkar, men ljudet kommar inte ifrån turbon!? ?:-/ Bilen är iövrigt Steg 3 trimmad, för info.

Jag mistänker kass ventil el. lyftare, men frågesätter detta, då den går helt jämnt i tomgång???

Nogån som har några idéer???
Senast redigerad av 1 Mopar440, redigerad totalt 0 gånger.
Oj! Det där är inga ventillyftare tyvärr..
Snarare ramlager el vevlager ras tyvärr
Prova å koppla ur en spridare i taget minskar el försvinner ljudet vid en av spridarna så kan du ha "tur" att det endast är vevlager( å då den cylinder som ljudet minskar på) men satsar på ramlager..

M vh Bengt
rudarmy skrev:Oj! Det där är inga ventillyftare tyvärr..
Snarare ramlager el vevlager ras tyvärr
Prova å koppla ur en spridare i taget minskar el försvinner ljudet vid en av spridarna så kan du ha "tur" att det endast är vevlager( å då den cylinder som ljudet minskar på) men satsar på ramlager..

M vh Bengt
Det var det, som jag fryktade...........! Ska kolla lite mer i kväll - återkommar med info.
Har nu kompressionstestad motorn ock alla 4 är liggar helt jämnt, så topplocked är ok. Har också forsökt plocka bort spriderna en i taget, men ljudet var kvar? En kompis sa trasig VVT, men kan den orsaka så intens knakljud??? ?:-/
TurboTompa skrev:Det är precis som din kompis sagt, trasig vvt enhet. Fick byta det på min för nån månad sen, så det där mad trasigt vevlager kan du va lugn för att det inte är..:)http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... t/1015007/ denna är det du ska byta och då kanske du ska passa på att byta kamrem med när du ändå har det nere..
Ska kolla i morgon efter jobbet - min kompis sa att det är et vanligt fel på S/V40. Var knackljudet ifrån din motor lika högt som min?
Själv har jag aldrig hört sånt högt och varvföljande ljud som skulle vara vvt!
Men nu har du fått svar att det är vvt å de är ju det viktigaste..
Nä just d fas 1 turbo har ej vvt..
Lägg ner gissningarna o lämna in å kolla ist

Mv h Bengt
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]