Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Var och tittade på en Volvo V40 T4 i fredags och provkörde den och till början så gick den som den skulle. Efter en tid så började den "bluddra" vid gaspådrag så jag körde till kanten och efter ett kort stopp så gick den igen som den skulle så jag körde tillbaka. Påtalade detta och ägaren var ute och körde en sväng och märkte även detta. Nu var vi ute en sväng till, och till en början så gick den som den skulle men efter en liten stund så börjar den gå riktigt dåligt och dog till slut. Stannade och den går som den ska på tomgång men går riktigt dåligt vid gaspådrag och vid tillfällen inte på alla cylindrar. När man gasar så dödar den sig själv. Vi bogserade iväg den nu är frågan vad som är felet? Efter att vi bogserade tillbaka den så gick den en kort stund även vid gaspådrag. Lambdasond, Stift (osäker på kvalité och skick) tändspolar och bränslefilter skall vara bytta för inte så länge sedan. Är det någon som har något bra tips på vad som kan vara felet?
Bilden kollades av en verkstad och bränsletrycket var för dåligt (ca1) så pumpen byttes till en som köptes på bildelsbasen. Den gamla var nästan svart, nästan lite sotig på utsidan. I med den nya och bilen fungerar, i nästan en halv tank och nu går bilen dåligt igen. Snubben som kollade på den sist får titta igen och även byta filter, men jag funderar på varför gamla pumpen var "sotig" och är det någon som har något mer tips om vad som kanske kan orsaka detta felet??
Hej.
Jag har haft ett liknande problem (med en annan bil) och det var helt enkelt skräp i tanken, som vandrade mot intagsfiltret och satte igen det efter en stund. Man brukade kunna komma ett par mil och sedan var det dags att bulta på tanken underifrån så att partiklarna spreds ut lite... så gick det några mil till. På en förgasarbil händer inte detta, eftersom den pumpen bara suger ur i samma takt som motorn bränner soppan (sakta!), men med insprutning är det ju ett ständigt flöde för att hålla trycket uppe (via tryckregulatorn och returledningen), så då är det mer "sug" i inloppet till pumpen. Kanske värt att kolla.
Mvh
/RID
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]