Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jagrullarpå
Hej. Jag har ett problem då lamdbasond lampan tänds. Jag lästa ut felkoder och fick ut följande fel: ECM-0A Atmospheric pressure sensor signal, samt ECM-1A Signal bakre lambdasond. För hög signal.

Vad kan detta bero på. Är det inte den främre lambdasond som ska varna först om något är galet, eller vad är det atmosperic pressure sensorn gör?

Lampan tänds enbart när jag gasar på eller buskör, vid ett snabbt gaspådrag sen släpper gasen. Sen tar jag det lugnt ett tag. Då släcks lampan efter några körningar. Vet inte vad det kan bero på. Eller vad det kan vara för knas. Hoppas någon har varit med om detta förut och att ni löst det tidigare :D

Är tacksam för svar.
av benka1
atmosperic pressure sensorn betyder egentligen höjden du åker på -ju högre desto tätare densitet för syret o sensorn känner av detta
och kalibrerar ecu,n att minska mängden bensin,nåt sånt är det i min bok!
Sitter en sån sensor i motorrummet fast kom ej ihåg vart,nåt fel på den är det eftersom du fått en felkod på den!
Ev att bakre lamdan känner av sensorn o ger felkod borde va den främre tycker man?
/benka
av Jagrullarpå
tackar för svaren, ska ta och kolla upp det där med lösa grenrörsmuttrar! Men jag undrar då... blir då inte motorn att går illa konstant då eller blir den att dra in luft just när man gasar på och släpper gasen :/ Men helt klart så ska jag kolla upp det. Framför allt, skulle man inte höra att det läcker därifrån? Bara undrar och spekulerar lite....

Hmm, jag får söka igenom utrymmet och se om jag hittar den... Men skulle vara bra om man vet hur den såg ut :D. Jo, Man tycker att den främre lambdan skulle varna först... men den kanske har högre värden att gå på, sen att katten släpper igenom för mycket vid just gaspådrag/belastning av motorn. så den bakre lambdan ger felvarning.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]