Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Simon86
Har googlat runt och hittat lite om att -98 ska vara en jobbig årsmodell.
Att den har någon fenix 5.1 från Simens som är ett rent helvetet och man måste ha någon dyr DiCE läsare för ut några koder eller data ifrån den.
Att köpa en DiCE för över 1000 kr kommer inte på fråga men något billigare alternativ kunde vara trevligt.

Mina tre alternativ är.

Mini ELM 327 V1.5 Bluetooth OBD2 för ca 11 dollar

KKL 409.1 OBD2 USB för ca 8 dollar

Volvo FCR cabel serial för ca 12 dollar med en usb->serial converter för 1.3 dollars

ELM 327 med bluetooth är ju trevligast så man kan köra med smartphonen och vara lite ball men tror att den har minst chans att fungera med 1998 årsmodell. Vilket alternativ ska man satta på?

Någon som har testat och vet?
Användarvisningsbild
av Simon86
Frågan är om det är annorlunda ECU på turbo och sugmotorerna från 1998.

EDIT:

Efter att ha googlat lite mera så har jag konstaterat att DiCE inte funkar utan det är för nyare bilar. Även om det inte var aktuellt från första början. Det instrumentet som skulle funka är det äldre vct2000 men en sån ligger på 600 $ från Kina.

Det som verkar som VOL-FCR programmet tillsammans med en USB OBD2 KKL 409.1 kabel (så kallad VAG-COM) är mest rätt för min bil.

Kabeln behöver ha ett FTDI chipp för att "översätta" serial signalerna till USB som jag förstår det.
Frågan är nu om alla KKL 409.1 kablar har detta FTDI chipp även fast det inte står med?
Verkar vara ett standardchip när man gör USB prylar som ska snacka med serial prylar.

Jag kör Win 7 Home 64bit på min laptop funkar VOL-FCR med en virtuell version av Windows XP för VOL-FCR verkar inte lira så bra med Win7 eller måste man gud förbjude installera Xp på datorn?
av Denzar
En ELM 327 fungerar perfekt med V40 98 och Torque Pro.

Jag har även köpt en VOL-FCR (är ju så jävla billigt ändå) som jag tänkt släcka den där jädra servicelampan med, har dock inte testat än. http://www.ebay.co.uk/itm/220961467358? ... 1497.l2649

Jag kollar upp allt i minsta detalj innan jag handlar... Köp en USB > RS232 som för det första klarar minst windows 7 så du safar för framtiden, sen att den ska vara Hona/Female så du kan skruva in din VOL-FCR på plats :)
Denzar skrev:En ELM 327 fungerar perfekt med V40 98 och Torque Pro.

Jag har även köpt en VOL-FCR (är ju så jävla billigt ändå) som jag tänkt släcka den där jädra servicelampan med, har dock inte testat än. http://www.ebay.co.uk/itm/220961467358? ... 1497.l2649

Jag kollar upp allt i minsta detalj innan jag handlar... Köp en USB > RS232 som för det första klarar minst windows 7 så du safar för framtiden, sen att den ska vara Hona/Female så du kan skruva in din VOL-FCR på plats :)
Tror bara ELM 327 funkar med Turbomodellerna 1998 men osvuret är bäst. vol-fcr på ebay från kina skall dock fungera

förslag 1 & 3 fungerar på min 1998 2.0 T
Användarvisningsbild
av Simon86
Köpte en KKL 409.1 OBD2 USB VAG COM kabel med FTDI FT232RL chip. Va lite dyrare blev 12 $ med frakt. Finns vanliga KKL 409.1 vagcom kablar för 7 $ men då vet jag inte om dom har FTDI chipet eller inte. Antar att dom har samma chip men ovärt att chansa. 30 kr hit eller dit.

Återkommer med resultat.

Funkar inte detta får jag köpa en Sån Vol-fcr kabel och USB > RS232 converter.
Men det bör funka då det står på ilexas hemsida att det ska funka med VAG-COM.
Supplied as software only for use with your existing hardware such as VAG-COM HEX-USB, or HEX-COM, Mono Com or other similar interface
Användarvisningsbild
av Simon86
Har fått hem kabeln nu och testat lite får ingen kontakt med bilen såklart.
Får timeout oavsett vilken modul jag testar.

Kör med Win7 64bit och Vol_FCR 1.3.06
Är många som fått igång en Vagcom KKL 409.1 med usb och FTDI chip på Win 7 64bit men självklart ska det strula för mig.

Har Laddat ned drivrutinerna för kabeln från FTDI http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
Bytt till com port 1 som man ska.
Samt ställt in inställningarna enligt nedan:

Bits per second: 9600
Data Bits 8
Parity None
Stop Bits 1
Flow Control None

COM Port number: COM1
Receive (Bytes) 64
Transmit (Bytes 64
Latency Timer (msec) 3
Minimum Read timeout 100
Minimum Write Time out 100

Håller nu på att installera en ren installation av XP SP3 32bit som en virtuell maskin med virutal box.
Får se om det hjälper.

Någon som har något tips?

EDIT:

Fick det inte att funka med Virituell XP men när jag endå satt i bilen så testade jag en gång till på Win 7 då fungerade det.
Dom modulerna jag fick igång var:

Reset Service Light
ABS
Instruments
Imomobilizer 2/3
SRS

Vilket är logiskt eftersom jag inte har någon extrautrustning att tala om. Lyckade släcka servicelampan vilket var målet.
Tycker det är konstigt att jag inte kom åt EMS 2000 dock.
Användarvisningsbild
av Ping84
Jag har googlat som en idiot efter i princip samma fråga, men så hade du redan tagit upp allt i din tråd hehe.

Vi med våra speciella OBD
850 med OBD-uttag under myntfacket. S/V40 96-98. S/V/C70 97-98:
På dessa bilar krävs Volvo systemtester. OBS! Även vissa -99or kräver systemtester.

Hjälper till o postar lite info för den i samma situation, gällande S40 -98:
Ska tydligen vara nått Siemens Fenix 5,1 ECU styrenhet där det inte är nått riktigt OBD trots kontakten ser ut som det.

Enda sättet att nolla servicelampan är genom auktoriserad volvo verkstad eller programmet vol-fcr version 1,3 (senare versioner ska tydligen inte fungera) + Vag 409.1 KKL USB kabel med FTDI chip. Sen behöver man ladda ner senaste FTDI drivrutinerna från deras hemsida och ändra USB porten till 1 (com1 i enhetshanteraren för USB kabeln)
Köper man seriell kabel o använder seriell -> usb adapter fungerar det tydligen inte. ELM och VIDA DICE fungerar inte alls på våra årsmodeller. Missade att trycka i kabeln ordentligt först, led lampan lös inte. Fick även felmeddelande när jag skulle nolla servicelampan om forth message bla bla failed eller nått. Men det gick fram ändå, för servicelampan slocknade direkt när jag satte på tändningen efteråt.
av julisgranis
Med elm får du bara ut motorkoderna. Med vol-fcr kan du även släcka servicelampa, se abs, koder m.m. Frågan är om kkl sladden fungerar på din. Samma med elm. Jag har en -00 fas1 och där fungerar båda klockrent.

Jag är osäker på drivrutinen du länka till. Jag använder en annan till kkl sladden. Den följde med sladden. kkl driver någonting heter den. Vad beträffar elm, så laddade jag ner någon drivrutin som var till elm327.

Jag har den blå kkl sladden som är en usb kontakt på. PÅ elm327 har jag version 1,5a.

Sedan har jag också väldiga problem med kontakt på kkl sladden. Får ofta inte kontakt så får jag rucka och trycka lite på sladden så hoppar det igång. Kan få göra detta ett par gånger när jag kör igenom olika system på vol fcr
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]