Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel1980
Tjena ja undrar om det är någon som har en susning om vart ifrån oljan kan läcka, jag har en s40 t4 kör jag vanligt så läcker det ingen olja alls men pressar jag bilen mycket så läcker det?!?! Kan det vara att det läcker i från olje returen typ någon packning eller liknande? Vet ifan hur jag ska förklara det bättre haha. :wink:
Användarvisningsbild
av Ravi
Wow jättelätt det dära ! Du får nog ge oss lite mer info om man ska kunna hjälpa dig! Typ var du ser att det läcker
Användarvisningsbild
av teddysoft
lite mer information varifrån det läcker som ovanstående skrev skulle vara till stor hjälp.
det jag kan tänka mig vara då du säger att det läcker olja när du pressar bilen om inte det kan komma ifrån turbon kanske.
av Daniel1980
Haha ja lite väl dålig info men, det är bak imot torpedväggen nere någonstans lite svårt att säga precis vart det kommer ifrån efter som jag inte har haft möjlighet att kolla under bilen än. Om turbon skulle vara sönder/slut åker inte oljan rakt ut i avgassystemet då??
av Uninium
Inte helt med läckande oljereturrör,bytt på min T4 och 2.0t jag hade förut var det samma visa med,på den var det olja tamefan överallt och jag trodde att det bar nått betydligt värre. Åk in på en okq8 med lift och lyft upp den och checka med en ficklampa så lär du se vart det läcker ifrån.

Annars spola rent och ta en sväng och kolla.
av mattetime
Det låter som ett läckage jag haft och nu fått igen nu.
på röret från turbon som löper in på vänster sida motorn (sett om du står framför motorn).
där sitter en mässingsbricka som du köper billigt på volvo.
det är otroligt trångt men om man har en bra hylsnyckelsats kan man utan demontera något byta den.
utrusta dig bara med ett stort tålamod så fixar du det.
för min del började läckage efter att jag uppgradera till trimchip.
det har gjort 50 hk till men givetvis ett större ojletryck också.
men spar nu bränsle vid normalgas 0,85 men INTE vid blyfot.
byter i vartfall packning en gång per år.

hör av få se om jag hade rätt
av gögge
När man byter denna o-ring vad behöver man och vad bör man tänka på så man inte sitter i skiten sen
Mitt rör är söligt och höger länkarms fäste (heter det så :)) är åxo söligt så jag gissar att det är denna o-ring som spökar, det blev en sån där snygg oljefläck som det kan bli vid blöt asfalt när jag parkerade stängde av rullade bilen ett par meter och ingen fläck.
Användarvisningsbild
av Variosboy
mattetime skrev: det har gjort 50 hk till men givetvis ett större ojletryck också.
Det där får du gärna utveckla lite! Varför skulle oljetrycket stiga på en trimmad motor?
av N0RBERG
Daniel1980 skrev:Haha ja lite väl dålig info men, det är bak imot torpedväggen nere någonstans lite svårt att säga precis vart det kommer ifrån efter som jag inte har haft möjlighet att kolla under bilen än. Om turbon skulle vara sönder/slut åker inte oljan rakt ut i avgassystemet då??
Kolla länken: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 888&page=1
en bit ner finns ett par bilder, är det likadant på din bil så verkar ju lösningen rätt enkel. Byt packning, som någon redan skrev här tidigare :-)-)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]