Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ravenholm
Symtom:
Surrande, skramlande ljud som verkar komma från de främre kamremsdrevet eller där omkring.
Ljudet finns bara när bilen går på tomgång, minsta gas och ljudet försvinner och kommer tillbaka när man släppt gasen.
Ljudet kan även försvinna några sekunder och komma och gå lite men oftast är det permanent.
När det är ljud kan man se och känna att kamremmen även vibrerar.
Remmen är bytt för 1500 mil sedan.

Har haft bilen inne på en lokal bilfirma (som är grymt kompetenta och erfarna) för att lyssna, killen lyssnade och klämde o kunde till sist bara säga att han aldrig hört det ljudet på en Volvo förut - Kul när man vet att killen skruvat i mååååånga år!
Han gav mig tipset att googla :!: och även titta efter skit i ventilen som styr kamhydraliken (sitter bredvid det främre drevet) vilket jag inte hunnit än... Han tyckte även att jag kunde försöka åka till en "riktig" Volvoverkstad för att få en fingervisning men han var tveksam om det skulle vara billigt..

Någon som kan komma med några tips?
av kassamif
Till 100% dina kamremshjul. Har bytt själv för några månader sedan. Du har variabel tändning på den o de sitter massa skrafs i hjulen. Ta Av kåpan så hör du det. Kosta ca 12-1500 kr på Volvo
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]