Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Är det nån på forumet som vet om turbon brukar leva om när den är slut i lagringen?
Ljudet som jag har är ett whaa whaa-ljud eller kan det va vattenpumpen som låter så?
Har bytt allt i drivning multirem,kamrem+spänn/löphjul förrutom vattenpump!
Tacksam för svar/benka
av julisgranis
Vanliga är att Turbon börjar läcka olja både internt och extern när den är slut. Verkar det som den inte laddar också? KOnstigt att du inte bytte vattenpump om du bytte kamrem. Pumpen går väl på kamremen? En vattenpump brukar har ungefär likadan livslängd som en kamrem.

Sedan finns det mer lager till framförallt multiremmen, tex spännhjul, generator, servopump, AC m.m.

Edit: Nu kom jag kom en sak till, jag bytte kamrem till en 1.6i i somras, den lät också så efter ett tag. Det visade sig att plastkåpan som är över kamremen hade kommit emot rem och kamaxeldrevet lite. Så det låg och skavde.
av benka1
Ja vilket misstag-men trodde att pumpen va bra för den drar inget vatten!
Turbon laddar fullt nu sen jag bytte soppa pump+att felkoderna kommer sällan bara en gång sen bytet-
och sen spraya alla kontakter till lamdasonderna med startgas-ska tydligen rengöra bra?
Efter det ingen felkod som låg på lamdan :-O) .
Kolla plasten tidigare och kunde ej se nåt som låg på-får byta vatten pumpen o se hur det blir!
/benka

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)