- sön 11 nov 2012, 21:37
#698964
Tjena!
Har lite problem jag hoppas kunna få hjälp med!
Det hela började med att bilen skulle besiktigas och fick då veta följande:
1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
2. CO-halt tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög.
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes):
CO: 1.1 (0.5)
CO 2500: 5,0 (0,3)
HC: 888 (100)
LAMBDA: 0,87 (0,96 - 1,04)
Killen på besiktningen tippade på att lambdasonden var kass så köpte en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ium-52980/
och satte i den.
Fick då direkt dessa felkoder:
P0131 - Powertrain
O2 Sensor Circuit Low voltage (Bank 1, Sensor 1)
P0135 - Powertrain
O2 Sensor Heater Circuit (Bank 1 Sensor 1)
Den första försvann efter ett tag men den andra (P0135) kvarstår.
Tänkte att det kanske släpper efter ett tag så jag chansade och tog bilen till jobb i morse, slutade med att den efter ca 1 mil dog i en kurva då jag saktat in.
Sonden jag syftar på är den som sitter närmst motorn och har fyra kablar:
Röd kabel – Förvärmning +
Grå kabel – Förvärmning -
Svart kabel – Signal +
Gul kabel – Signal -
Med min multimeters kontinuitetsmätning får jag signal då jag mäter Röd + Grå men inte Svart + Gul. Antar dock att detta är normalt då det är så på båda mina sonder. Även mätt lite resistans på förvärmningen men vet inte vad det ska stå så kan inte säga om det är ok eller inte.
All hjälp uppskattas!
Mvh
// Robin
Har lite problem jag hoppas kunna få hjälp med!
Det hela började med att bilen skulle besiktigas och fick då veta följande:
1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
2. CO-halt tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög.
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes):
CO: 1.1 (0.5)
CO 2500: 5,0 (0,3)
HC: 888 (100)
LAMBDA: 0,87 (0,96 - 1,04)
Killen på besiktningen tippade på att lambdasonden var kass så köpte en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ium-52980/

Fick då direkt dessa felkoder:
P0131 - Powertrain
O2 Sensor Circuit Low voltage (Bank 1, Sensor 1)
P0135 - Powertrain
O2 Sensor Heater Circuit (Bank 1 Sensor 1)
Den första försvann efter ett tag men den andra (P0135) kvarstår.
Tänkte att det kanske släpper efter ett tag så jag chansade och tog bilen till jobb i morse, slutade med att den efter ca 1 mil dog i en kurva då jag saktat in.
Sonden jag syftar på är den som sitter närmst motorn och har fyra kablar:
Röd kabel – Förvärmning +
Grå kabel – Förvärmning -
Svart kabel – Signal +
Gul kabel – Signal -
Med min multimeters kontinuitetsmätning får jag signal då jag mäter Röd + Grå men inte Svart + Gul. Antar dock att detta är normalt då det är så på båda mina sonder. Även mätt lite resistans på förvärmningen men vet inte vad det ska stå så kan inte säga om det är ok eller inte.
All hjälp uppskattas!
Mvh
// Robin
Senast redigerad av 1 Pr0b1n, redigerad totalt 0 gånger.