Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har lite problem jag hoppas kunna få hjälp med!

Det hela började med att bilen skulle besiktigas och fick då veta följande:

1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
2. CO-halt tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög.

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes):
CO: 1.1 (0.5)
CO 2500: 5,0 (0,3)
HC: 888 (100)
LAMBDA: 0,87 (0,96 - 1,04)

Killen på besiktningen tippade på att lambdasonden var kass så köpte en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ium-52980/ :oops: och satte i den.

Fick då direkt dessa felkoder:

P0131 - Powertrain
O2 Sensor Circuit Low voltage (Bank 1, Sensor 1)
P0135 - Powertrain
O2 Sensor Heater Circuit (Bank 1 Sensor 1)

Den första försvann efter ett tag men den andra (P0135) kvarstår.

Tänkte att det kanske släpper efter ett tag så jag chansade och tog bilen till jobb i morse, slutade med att den efter ca 1 mil dog i en kurva då jag saktat in.

Sonden jag syftar på är den som sitter närmst motorn och har fyra kablar:
Röd kabel – Förvärmning +
Grå kabel – Förvärmning -
Svart kabel – Signal +
Gul kabel – Signal -

Med min multimeters kontinuitetsmätning får jag signal då jag mäter Röd + Grå men inte Svart + Gul. Antar dock att detta är normalt då det är så på båda mina sonder. Även mätt lite resistans på förvärmningen men vet inte vad det ska stå så kan inte säga om det är ok eller inte.

All hjälp uppskattas!

Mvh

// Robin
Senast redigerad av 1 Pr0b1n, redigerad totalt 0 gånger.
ojdå, du gjorde samma misstag som mig då =). Lambdasonden fungerar ypperligt till din bil, MEN tydligen är dessa volvos väldigt känsliga för resistansen i förvärmingskretsen. Om du raderar felkoden så kommer den försvinna tills bilen blir varm. Resistansen ändras lite med värmen och tydligen hamnar den någon ohm utanför originalsonden då. Därför ger bilen felkod. Blir tyvärr att köpa en originalsond, min var en NTK a4f.

Finns att få tag rätt billigt på lambdapower från UK, men det är surt att behövt slänga utt 800 spänn i sjön när en NTK sond går att få tagi för några hundlappar mer :(

Varför bilen dog vet jag inte, kan nog bero på något annat än lambdasonden.
av Pr0b1n
julisgranis skrev:ojdå, du gjorde samma misstag som mig då =). Lambdasonden fungerar ypperligt till din bil, MEN tydligen är dessa volvos väldigt känsliga för resistansen i förvärmingskretsen. Om du raderar felkoden så kommer den försvinna tills bilen blir varm. Resistansen ändras lite med värmen och tydligen hamnar den någon ohm utanför originalsonden då. Därför ger bilen felkod. Blir tyvärr att köpa en originalsond, min var en NTK a4f.

Finns att få tag rätt billigt på lambdapower från UK, men det är surt att behövt slänga utt 800 spänn i sjön när en NTK sond går att få tagi för några hundlappar mer :(
Såpass :/ Min ger dock felkod direkt, kall som varm.

Och när du skriver att den fungerar ypperligt till min bil, menar du då att den fungerar som den ska trots felkoden?

Ska kolla upp lambdapower, tack! :)
julisgranis skrev:Varför bilen dog vet jag inte, kan nog bero på något annat än lambdasonden.
Tror det har med lambdan att göra då det aldrig hänt tidigare. Kanske fick den för lite bensin?
Ja kan inte garantera att den fungera till 100% på just din bil, vet ju ej vad för sond som sitter i din. Men på min fungera själva funktionen och regleringen perfekt. Bilen kändes bra mycket smidigare och mer följsam än vad den gör nu när jag stoppa in en begagnad originalsond. Fast kruxet är ju att få igenom på besiktningen med en lysande motorlampa.
av Pr0b1n
julisgranis skrev:Ja kan inte garantera att den fungera till 100% på just din bil, vet ju ej vad för sond som sitter i din. Men på min fungera själva funktionen och regleringen perfekt. Bilen kändes bra mycket smidigare och mer följsam än vad den gör nu när jag stoppa in en begagnad originalsond.
Orginal sitter det en NTK A4F precis som i din. Nu sitter biltemas titanium, 4 tråds. Bilen känns riktigt bra men då den är kall (innan sonden fått upp värmen m.h.a avgaserna) så går den dåligt, dvs förvärmningen verkar inte fungera som den ska.

Ska ge den en chans till, lampan släktes och förblev släkt innan jag la av för kvällen. Ska köra en runda imorgon efter jobb och antagligen kommer samma felkod tillbaka och då får det bli en ny från lambdapower eller liknande.

Alltid lika kul att byta ut nytt med nytt ;)

Tack! :)
rudarmy skrev:
LAMBDA: 0,87 (0,96 - 1,04)
du har läkage på trycksidan uppmätt luft efter lmm gissar jag på..
bilen går väldigt snålt= för mycke syre kontra bränsle..
inte lambdan som är problemet!

mvh bengt
Den går fett.

http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola#lambda

"Lambda är en siffra som på ett enkelt sätt visar hur mycket luft som finns i den förbrända bränsleblandningen. När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning). Lambda är direkt relaterat till luft/bränsleförhållandet med idealiskt AFR (14.7:1) vid Lambda 1,00."
rudarmy skrev:hur går det?tror inte på att lambdasonden är paj.
kolla om du har läckage på grenrör el avgassystemet, frächa tändstift och spolar
Du är helt fel ute. Det du säger han skall göra är om han hade haft högt lambda. Då sugs frisk syre med och ger utslag på mätningen som högt lambda.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]