Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av latmaskens40
Hej! Är helt grön på bilar och tänkte fråga om lite hjälp...

Sambon har precis lämnat in vår bil för service och detta ingår:
oljefilter
olja
luftfilter
kupéfilter
spolarvätska
Besiktning hos Bilprovningen
+ möjligtvis något annat som jag inte hann skriva ner.

Priset för kalaset ska bli 3754 kr (1260 kr arbetskostnad + 1679 kr delar + besiktning). Dels så stämmer ju inte priset, inte ens om man räknar med moms (tänkte om de missat det när de gav oss priset), dels tycker jag att det verkar dyrt, dels är det en 14 000 service fast bilen gått över 16 000. Vi bor i Uppsala. Förra året betalade vi mindre, men eftersom jag inte har någon bra koll på bilar vet jag inte vad de bytte/kontrollerade då... Vad tycker ni om priset och uppgifterna?

Fråga 2. När man kör bilen låter fläktsystemet i bilen, även om man stänger av fläkten. Ungefär som att någon andas i sömnen. Är detta normalt? Vad kan det vara? Jag funderar om det kan fixas om vi nu får kupéfiltret bytt. Kan detta vara anledningen till att vår bil (tycks) dra mycket bensin?

Tack för hjälpen i förhand :9
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet!

Priset låter rimligt, ring dock runt och jämför priset med andra verkstäder för att försäkra dig om att innehållet är det rätta.
Förstår inte riktigt vad besiktningen och priset för denna har med servicen att göra, det är ju två helt skilda saker.

Fråga två har jag tyvärr inget svar på vad det kan vara, men vad menar du när du säger att bilen drar mycket bensin, och vad är det för motor i den?? Vad jämför du med?
Tack :)

Verkstaden erbjuder besiktning, alltså, de besiktigar bilen åt en. Jag visste inte att det alternativet ens fanns, men tydligen har olika bilverkstäder (plural?) fått/bokat in tider hos Bilprovningen som de sedan kan erbjuda sina kunder (ganska bra för mig då nästa lediga tid var i januari och bilen då skulle ha haft körförbud i över en månad).

Det är en 1.6. Jag vet inte hur länge det här konstiga ljudet har funnits, men jag tror inte att det fanns från början... Och jag tycker att bilen drar mer nu är tidigare. Av den anledningen drog jag parallellen. Jag känner inte igen mig i den här tråden till exempel http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=31264&.Tänkte att kanske någon annan Volvo-ägare har hört skumma ljud ur fläktarna... ?:-/
Användarvisningsbild
av V40sport
Sambon har precis lämnat in vår bil för service...
Nåt som brukar funka är ju att passa på och fråga på bilverkstaden vad det är som låter.
Det måste vara det enklaste sättet att få svar.
Annars, och här gissar jag hejdlöst: Det du hör är AC-systemet som brukar kunna låta ibland. Ett suckande ljud, eller bara något som skrapar.
Inget konstigt och fel utan helt i sin ordning.

8)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]