Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MechaniX
På en hjulmutter snurrar bara själva sexkantsskallen med runt medans den konade delen står still.. Hur göra för att få loss den? Verkstadsjobb eller nåt man kan fixa hemma?
av Malmstroem
Är det en låsbult när den beter sig så?

På min xc70 behövs det en låshylsa för att få upp den bulten -- vrider man på sexkantsskallen snurrar den bara...

Annars så har du rejält gängpaj om sexkantsskallen snurrar och bulten inte kommer ut.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Det är en vanlig hjulmutter.. Grejen är att den konade delen sitter still mot fälgen och själva skallen snurrar i tomme. Har en till som glappar lite på samma sätt så den verkar vara gjord i 2 delar. Ska prova att få isär den som glappar lite och se hur det ser ut inuti.
av Malmstroem
Som sagt -- jag har en XC70. På den sitter konen runt själva skruven. Det finns ingen chans att delen med gängor inte snurrar om du vrider på sexkantshuvudet. Enda sättet det skulle kunna inträffa är om skruven är av, och då skulle skallen ramla av.

Det låter som om du har rejält gängpaj. Får du loss övriga hjulskruvar så borde du kunna lägga dra ut däcket medan du snurrar på skallen och på så sätt få det att släppa.

Sedan torde du få lämna in för att få ny gänga dragen -- om du inte kan/vill sätta en helicoil själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Typfel på S/V40'ns muttrar, dom säljs inte mer utan är ersatta av en solid variant. Jag vet dock inte hur man löser det tyvärr.

/amrtin
Användarvisningsbild
av MechaniX
Det löste sig. Det sitter en tunn plåthylsa ovanpå som började snurra, så jag sågade ett jack i den och slog bort den med en mejsel. Sen var det bara att lossa med en 20mm hylsa istället för 21mm.

Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
Det där är väl bara en söt liten hatt för att det ska se snyggare ut.
Billigare än att byta hela bulten/muttern :D
Användarvisningsbild
av MechaniX
Vojje skrev:Det där är väl bara en söt liten hatt för att det ska se snyggare ut.
Billigare än att byta hela bulten/muttern :D
Nopes, den runda kragen som sitter kvar tillhör "hatten"..

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?