Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Tjena igen-har luskat lite i haynes repbok o vad jag kan se så har brt ett vaucum intag ,
Nu är det så här -en slang som sitter under insuget ,strax under termostathuset är sprucken o den går ifrån insugsröret!
Om jag har en jävulskt tur så går denna slang till brt,n :D .Får den inget undertryck så blir det vell ej mycket ladd?
Fast det är omöjligt att se hur den löper bakom insuget,varken i verkligheten eller i manualen(haynes).
Blir till o riva ner hela paketet o förmodligen nya packningar genröret?
/benka1
av benka1
spännande fortsättning på mitt felsök,den spruckna slangen vid insuget gick tyvärr ej till brt,men nu har jag fått en -
ny synvinkel eftersom jag tagit bort lite kåpor o shit som är i vägen
trasiga slangen går bakåt o ner vid tryckröret mot turbon,sen blir det svårt att se utan att riva ner en jäkla massa-
men verkar ändå ligga nån koppling vid sidan om wastgaten o under en del vatten slangar o turborör-
Sen går det ju upp 3 slangar till magnetventilen(laddtryck)-och dom behöver säkert nåt undertryck från insuget
Rätta mig om jag har fel skulle sitta fint med en sprängskiss över hela detta system,finns ej i haynes säkert bara volvo som har det?
/benka1
av benka1
Jo kanske det är med tanke på dina fina bild-första gången jag sett hur det ser ut,tackar för detta!
Men det verkar saknas en slang den som går in i gaveln på insuget,90graders böj som kommer ut ifrån isoleringen
Såg en bild på garaget där en kille hade problem med motorgången-där slangen sitter i en anslutning igaveln hade lossnat o som verka fått bukt på vissa problem när slangen satt på plats igen!
mvh benka1
av benka1
Borde va nån av dom två kortare bitarna som pekar mot insuget,verka va ett invecklat vevhusventilation!
Körde ikväll upp mot vårdkasen(härnösand) 4-växeln o gasade lite då lyste lmotorlampan igen+att det lukta nåt jävulskt surt om avgaserna,gjort så tidigare men ej på detta viset-verka gå otroligt magert då lampan tänds(släppte gasen direkt)
/benka1
av rudarmy
Från BTR:en går en slang ner i insuget som ger BTR:en referenstrycket. Om Du drar loss den slangen när Du har kört, och det droppar bensin från den så är BTR:en trasig!
av benka1
Provkörde bilen o sen drog av slangen från brt,verka mest fukta lite runt röret i insuget?
Lite nyfiken vad den grova slangen från oljefällan som går runt baksida topplock o ner mot turbon är ansluten till?
mvh benka1
av benka1
yes det va den där lilla slangjäkeln som va boven i dramat-fixa den temporärt med en bit ny slang o en bit bromsrör som jag böjde.montera med nya slangklammer-jippi motorn laddar fullt igen inte ett ryck eller dyligt+att det dumpar mycket mer ur sportfiltret!
Tack alla som försökt hjälp mig
Dessutom har jag ju fått bilen servad=
*bensinfilter
*tändstift
*beg tändspolar
*Olja+filter
*kam/multirem sats(missa vattenpumpen verkar vara där ett lager ljud lever om)
Bara soppa pumpen kvar sen kommer den gå som ett troll tror jag?
Mvh benka1
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]