Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, Jag upptäckte att min bakre lambdasond hängde under bilen. Det verka som gängorna var kassa så den går inte få fast riktigt, så jag tog avgaspasta och satte fast den temporärt. Det jag undrar är om det går köpa en sond på biltema och sätta fast där bak? Vad jag förstått är det en diagnossond som sitter där bak, är det samma som en vanlig lambdasond? BIlen är en -00 1,6i med B4164S2 motor.
Användarvisningsbild
av Ravi
Du kan ju köpa ny bit av avgas den som är sönder med hål för lamda, annars blir det att handla en ny eller beg med samma komponent nummer !
Om du är bra på att mecka så kan du köpa en gäng mutter med samma gänga som sond och borra och svetsa
Användarvisningsbild
av Ravi
Köp orginal ny eller beg är mitt svar! Kolla Bosch , denso nummer så du har samma
Användarvisningsbild
av Vojje
B-tema kan du glömma. Reglersond i allmänhet och diagnossond i synnerhet.
Svetsa dit sonden!
av julisgranis
Hej, det jag undrar över är om någon testat biltema sond på denna bilmodell och är regler- och diagnossond samma sond fast olika kabellängder bara?. Inte något teoretiskt påstående om den är bu eller bä. Jag själv kan ju berätta att jag har en biltema sond på en ford som gått en bra bit över 10000 mil och snart 5 år med den sonden. FÅr klockrena värden på lambda varje besiktning. Så nu kan vi skippa det resonomanget som jag visste skulle komma. Hur som helst någon med mer kött på benen som verkligen testat? Och inte bara läst massa inlägg på någon forum.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:B-tema kan du glömma. Reglersond i allmänhet och diagnossond i synnerhet.
Svetsa dit sonden!
Ja på med lite koppar pasta :)
Användarvisningsbild
av Ravi
julisgranis skrev:Hej, det jag undrar över är om någon testat biltema sond på denna bilmodell och är regler- och diagnossond samma sond fast olika kabellängder bara?. Inte något teoretiskt påstående om den är bu eller bä. Jag själv kan ju berätta att jag har en biltema sond på en ford som gått en bra bit över 10000 mil och snart 5 år med den sonden. FÅr klockrena värden på lambda varje besiktning. Så nu kan vi skippa det resonomanget som jag visste skulle komma. Hur som helst någon med mer kött på benen som verkligen testat? Och inte bara läst massa inlägg på någon forum.

Tror du att jag bara läser massa inlägg! Var är ditt kött då! Jag rekommenderar! Sen om du vill testa med annat är din ensak! Det är olika sonder !
Köp en beg på skroten eller en ny för bäst resultat! När det gäller lamda så är det olika saker som ska gå ihop! På en gammal bil är det inga problem när det gäller en lamda men två eller 4 st så är det bäst med samma nummer!
av julisgranis
Kan ju göra en update här då. Köpte en titanium sond på biltema i lördags, satte in den idag förmiddags. Fungerar utmärkt, bilen går som en klocka igen =) Det är FAE sonder som säljs på biltema tydligen. Den modellen av volvo jag har ska ha två bredbandsonder både bak och fram. Alltså titaniumsonder. Så det enda som skiljer dem åt är kabellängderna och kontaktstycket.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]