Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hej på er.

Har dragit på mig en v40 -00 2,0T som jag har lite bekymmer med.

När man vrider igång bilen kall så startar den lätt och går jämnt och fint i ca 3-4 sekunder. Sen börjar tomgången gå ner och bilen börjar hosta. Nästan som att den börjar gå på tre burkar. Sitter man och väntar kan den vips börja gå rent några sekunder, sen dåligt igen. När man kör bilen tar man sig ju framåt men det är nästan som att den slutar dra vid 4-5000 rpm. Den börjar som rycka och slutar dra. Har bara kört bilen ca 1 km för att kolla hur den går. Efter den körningen så luktade det bränd olja om bilen. Dock inte i avgaserna men kring turbon nånstans. Motorlampan var tänd tidigare men inte nu längre.

Nån som har något förslag vars man kan börja leta fel? Ska beställa grejer till att läsa felkoder men är lite ivrig att börja leta enkla fel under tiden. Har läst uti sprucka tändspolar på dessa bilar, skulle det kunna orsaka att bilen går på det här sättet? Sitter ett öppet BSR filter på bilen som är rätt skitigt om det har någon betydelse. Hoppas ni som haft dessa bilar längre än mig kan bidra med nån idé om vars man ska börja.
Senast redigerad av 2 JT855, redigerad totalt 0 gång.
av benka1
Bästa är en diagnos-slipper du byta ut alla grejer som jag hållit på¨!
Själv har jag sprickor i spolarna som jag åtgärdade med 5-6lager el tejp o huggena har försvunnit.
av JT855
Kanske börjar med att kolla tändspolarna och testa en rackellagning tills vidare så jag har något att göra. Har beställt diagnosutrustning, får prylarna i veckan.

Det jag vet är att det läcker olja nånstans kring turbon. Något tips om vad som är där i närheten som kan läcka olja?
av JT855
Har kikat lite snabbt på bilen. Tändspolarna såg då inte spruckna ut. Däremot började bilen gå rent när jag drog ur LMM´n. Så fort man kopplade in den igen så började den gå lurvigt. Kanske närmar mig en lösning...
av benka1
Pröva o göra ren den med nåt -
spray eller ohm mäta borde gå för att se avbrott-kanske står nåt i haynes rep bok(värden)
-om du har en?
ska låna på bibblan på torsdag så kan jag se lite värden så jag återkommer!
/benka
av JT855
Hmm, undra vad man isåfall ska prova rengöra med? Vore ju kanon om man fick värden på den så man kan prova mäta upp den. Har ingen verkstadshandbok då jag precis köpt bilen och bara haft 850/v7o tidigare :/
av benka1
Tror mekonomen har nån typ av rengörings spray,själv spraya jag nåt mot bromsar som får avdunsta,men blev ingen skillnad-fast tror ej jag har fel på lmm för det blir ingen skillnad om jag drar kontakten.förrutom motor lampan börja lysa!
Hitta en sprucken slang som jag ska byta ut,nyfiken vad den gör/går till för enhet därför+annat ska jag låna haynes bibel!
/benka

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]