Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40Puts
Hej!
Har googlat i flera dagar efter ett svar på mitt problem, men nu försöker jag på detta ställe.
Jag har en Volvo V40 2.0T -03 Trophy.
Mitt problem började typ 3 dagar efter att jag köpt bilen.
Jo de som hände var att mitt under långfärd så börjar Ac:n blåsa på mycket hårdare. (eller acc/ecc är det väl kanske)
När jag ändrar på stegregleraren eller vad den nu kallas så blåser den på samma fart på läge: Aut, 1, 2, 3, 4, 5.
Och det blåser ganska kraftigt hela tiden. Väldigt irriterande.
Enda skillnaden är när jag sätter den på 0. Då stängs ju Ac:n av. Men fläkten blåser fortf, fast svagare.
Det är inget fel på temperaturen ac:n blåser. Alla temperatur nivåer verkar ge korrekt temp. Kollat säkringarna i kupén, inga brända.
Har funderat på om de kan vara Transistorn som gett sig, eller om det heter värmefläktsmotstånd?
Och jag köpte den som sagt hos bilfirma. Kan man klaga hos dom när Ac:n börjar krångla 3 dagar efter man köpt den?
av defacto
V40Puts skrev:Hej!
Har googlat i flera dagar efter ett svar på mitt problem, men nu försöker jag på detta ställe.
Jag har en Volvo V40 2.0T -03 Trophy.
Mitt problem började typ 3 dagar efter att jag köpt bilen.
Jo de som hände var att mitt under långfärd så börjar Ac:n blåsa på mycket hårdare. (eller acc/ecc är det väl kanske)
När jag ändrar på stegregleraren eller vad den nu kallas så blåser den på samma fart på läge: Aut, 1, 2, 3, 4, 5.
Och det blåser ganska kraftigt hela tiden. Väldigt irriterande.
Enda skillnaden är när jag sätter den på 0. Då stängs ju Ac:n av. Men fläkten blåser fortf, fast svagare.
Det är inget fel på temperaturen ac:n blåser. Alla temperatur nivåer verkar ge korrekt temp. Kollat säkringarna i kupén, inga brända.
Har funderat på om de kan vara Transistorn som gett sig, eller om det heter värmefläktsmotstånd?
Och jag köpte den som sagt hos bilfirma. Kan man klaga hos dom när Ac:n börjar krångla 3 dagar efter man köpt den?

Du kan klaga hos bilfirman.

men jag tror det är strömställaren (reglaget( till acen som gått. v40-s40 överlag har klena strömställare,
av Uninium
Kan vara motståndet, men knapparna borde blinka när du startar anläggningen. Blinkar dom så betyder det att felkod finns.
av V40Puts
Inga knappar som blinkar på AC:panelen.

Något jag oxå märkt är att motorn rycker till när jag drar den på treans växel. Strax över 4000 varv så hoppar den till ett par ggr tills det är dax att växla. Har inte haft möjlighet att dra ur 4:ans o 5:ans växel ännu, så vet ej hur de ser ut.

Men besiktigade den idag, och bad om en sk e-diagnos oxå.
Fick fram lite koder då. Har sökt runt lite på forumet googlat dom.
Men känns som att de kan vara miljoner eller ett fel.

De felkoder jag fick:

Motorstyrning:
A1 Motortemperaturgivare felaktig signal.
61 Omställningsventil, variabel kamaxel.

AC:

CCM-0021 Kupéfläktmotor effektenhet, Låg signal
CCM-001B Kupéfläktmotor, för låg signal
CCM-000A Lägesgivare spjällmotor luftfördelning, Låg signal
(Intermittent, står det under sista felkoden)

När jag kollar runt on the nät så kan de ju va: magnetventil, kamaxelgivaren, bränslefilter, tändstift, tändspole, tändkabel, dumpventil, LMM, spjällhuset... listan kan göras lång. Ska ringa de jag köpt bilen av på måndag. Men skulle gärna vilja veta vad jag ska klaga på :evil: Eller om det är något jag borde sett när jag tittade på bilen. AC:ns problem dök ju som sagt upp några dagar efter köp, så de kan jag klaga på. Men vet inte om allt hänger ihop på ngt mystisistiskt sätt. Är ju inte så haj på detta med bilar.

Glömde nämna att den gått drygt 18000 mil oxå
av rudarmy
61 Omställningsventil, variabel kamaxel.- tickar motorn mer än va som anses normalt? det är väl det dyra som jag ser det, för en trasig vvt är dyrt men enkel att byta!
Ac problemet å fläktarna är nog samma problem!
Sen är nog bilfirman medveten om dessa problem!
Tycker du ska gå in å säga vilka problem/felkoder du har samt be dem fixa problemen,å hänvisa till köpmannalagen el va det nu heter!
Du har "ångervecka" krånglar dom så ring allmänna reklamations nämnden för konsultation..
av V40Puts
rudarmy skrev:61 Omställningsventil, variabel kamaxel.- tickar motorn mer än va som anses normalt? det är väl det dyra som jag ser det, för en trasig vvt är dyrt men enkel att byta!
Ac problemet å fläktarna är nog samma problem!

Nä den tickar nog inte mer än normalt.

Har tänkt också på att motorfläkten går igång väldigt mkt. Trots att jag bara kört en kort sträcka. Känner att den blir väldigt varm då också. Nästan som om man tok kört, trots att jag kört lugnt. Men gissar på att de kan vara motortempgivaren.

Men ska ringa o bråka med dom på månd. Fick ju med en trygghetsgaranti, o handbromsen va dålig på besiktningen. Så de ska dom ta. Men ska visa felkoderna så får dom lösa det. Tack för tipset om allmäna reklamationsnämnden. Ska hota med de :twisted:
av V40Puts
vetten skrev:Jag tror på att denna enhet är dålig och kostar runt en femhundring hos volvo, dom har nästan till 100% den på hyllan då det är ett vanligt fel.
Kolla länken:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 0&start=20
Ja vetten, misstänkt den oxå. Låter rimligt. Verkar ju inte alltför svår att fixa själv annars. Såg att går att få tag en transistor på bilskroten. Skulle de funka? Eller bör jag köpa en ny?
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]