Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bamsedr
Min kära volvetta mår inte bra, hon hoppar och hostar och rycker, vid gaspådrag dör hon vid 3000 varv. Jag har haft henne hos bilia där hon fick diagnosen att bakre lambdasonden och laddtrycksgivaren va kass, laddtrycksgivaren har jag fixat utan någon skillnad, ska nu på lambdan, men det känns som om det inte är det som är felet. Jag har kollat runt turbon och slangar med startgas och kollat all jordningen i motor rummet, har jag missat något? Kan farbror doktorn på bilia ha skrivit ut recept på det d dyraste? 3 papp är mycket pengar. Och jag vill ju bara hennes bästa
Mvh
Bamse
av defacto
bamsedr skrev:Min kära volvetta mår inte bra, hon hoppar och hostar och rycker, vid gaspådrag dör hon vid 3000 varv. Jag har haft henne hos bilia där hon fick diagnosen att bakre lambdasonden och laddtrycksgivaren va kass, laddtrycksgivaren har jag fixat utan någon skillnad, ska nu på lambdan, men det känns som om det inte är det som är felet. Jag har kollat runt turbon och slangar med startgas och kollat all jordningen i motor rummet, har jag missat något? Kan farbror doktorn på bilia ha skrivit ut recept på det d dyraste? 3 papp är mycket pengar. Och jag vill ju bara hennes bästa
Mvh
Bamse

Åk till en mindre verkstad och be dom felsöka,

men det kan vara lambdasonden..
av rudarmy
bamsedr skrev:Min kära volvetta mår inte bra, hon hoppar och hostar och rycker, vid gaspådrag dör hon vid 3000 varv. Jag har haft henne hos bilia där hon fick diagnosen att bakre lambdasonden och laddtrycksgivaren va kass, laddtrycksgivaren har jag fixat utan någon skillnad, ska nu på lambdan, men det känns som om det inte är det som är felet. Jag har kollat runt turbon och slangar med startgas och kollat all jordningen i motor rummet, har jag missat något? Kan farbror doktorn på bilia ha skrivit ut recept på det d dyraste? 3 papp är mycket pengar. Och jag vill ju bara hennes bästa
Mvh
Bamse
kolla över stift och spolar.. diagnos lambda brukar ej va lambda i första taget!

mvh bengt
av bamsedr
H#lvet*s dj*vla $kit, nu har jag bytat lambda och laddtrycksmätare, och får fortfarande koder på dem, och har samma problem, bilia bara tvättar sina händer och säger så kan det gå. Vilken börjar hosta och hoppa vid 50 i 2ans växel och vid 80 i treans om jag gasar på. Accelererar jag sakta går det bra men trampar jag till på gasen så dör den. Jag har kollat spolar, jordningen, tjuv luft och vakuum slangar, jag kopplade ut lmm för att se om det kan ha varit den. Hjälp:cry:
av defacto
bamsedr skrev:H#lvet*s dj*vla $kit, nu har jag bytat lambda och laddtrycksmätare, och får fortfarande koder på dem, och har samma problem, bilia bara tvättar sina händer och säger så kan det gå. Vilken börjar hosta och hoppa vid 50 i 2ans växel och vid 80 i treans om jag gasar på. Accelererar jag sakta går det bra men trampar jag till på gasen så dör den. Jag har kollat spolar, jordningen, tjuv luft och vakuum slangar, jag kopplade ut lmm för att se om det kan ha varit den. Hjälp:cry:

låter ju lite som att motorn dränks vid gaspådrag,

gör ett sådan gaspådrag så bilen dör och slit ur stiften och kolla om dom är dränkta.
av eldorado
Du skulle kunna prova att göra rent luftmängdsmätaren om du nu inte redan gjort det, hade nämligen liknande symptom på min t5:a och det visade sig till slut vara en skitig luftmängdsmätare, den behöver inte ge felkod för den.
Gjorde inte det på min, jag höll på att bli galen innan jag hittade felet.
Hoppas det hjälper.

Mvh
av tony1979
hej jag har köpt en volvo v40 1996 AUTOMAT för 3 veckor sedan lampan motorelektronik lyser och bilen vill ibland inte accelera bromsen blir hård och fälgarna blir varma.Har lämnat in på en liten verkstad som felsökt koder de säger Lambdasond felaktig och en annan kod är minnesförlust.
Kan någon hjälpa mig????Snälla
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]