Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Hallo. Tänkte lägga ihop dom fel jag har i samma och se om det funkar.

Har nyss bytt en ventil fjäder på 4:ans cylinder och passade på att byta kamrem och vatten pump samt spännare.
Även toplockspackingen är bytt och lite andra packning.
Vi montering så är det lite trassligt att montera kamrem utan special verktyg men tycktes få det på rätt plats på båda dreven och vev.

Fråga nummer 1:
OM det skulle vara så att remmen hamnar 1 kugg fel på båda kammarna hur ter sig motorn då?

Fråga nummer 2:
Nu har jag misständningar på någon cylinder vid låga varv och gaspådrag.. mest kännbart under 2000rpm.
Om jag rullar vanligt med normal gas för att bara låta den hålla samma fart så märks inget.. men så fort jag gasar lite så hackar den rätt mycket, tills jag kommer up till ca 2000 rpm och där efter något enstaka hack. Märks mest på högre växlar då det tar längre tid för motorn att gå över 2000.

Fråga nummer 3:
HAr ett vinande ljud från framvagn.. typ hjullager, börjar vina lite när man kört en stund.
Dock påverkas en ljudet av att man svänger höger och vänster för att få det att låta mera men det gör det inte.
Provat att rulla och trycka ner koppling för urtrampningslagret men där är ej felet. växel ur eller i spelar ingen roll. låter inte mer eller mindre vid accelaration eller motorbrom.
Vet ej om det finns flera lager som kan gå sönder än hjullagret.. te.x lagring drivaxel eller dyligt.

Tror det var alla frågor..
Kan sätta upp dom i en topic var om någon tycker det är bättre.

MVH Thomas
av benka1
Är det svårt att byta kamrem?
Verka ju va nåt lurt ,varför bytte du ventilfjäder?Har du kollat komp på cylindrarna verka nästan att nån ventil ej tätar riktigt o då blir det säkert misständningar,eller hur?
Kan mycke möjligt vara fel inställda kammar oxå,fast en kugg borde ju ej göra så att motorn missar på detta viset!
Vinande ljud kan komma från slutväxeln,kanske lagringen mest troligt kronhjul/pinjong-spårar fel.
Märks om man motor bromsar hastigt,blir det glapp när du gasar til snabbt så är det säkert pinjong/kronhjul som felar
mvh benka
Användarvisningsbild
av Charmed
Byta kamrem.. svårt.. nja.. jag har hållt på en del med bilar.. och det är trångt på denna modell. Hynes handböcker är underbara och finns på biltema.. där står ja det mesta som man behöver veta..

Ventilfjädern hade gått av sååå ja därför blev jag tvungen att byta.
Fanns inget komp på 4:e burken såå fick felsöka och efter att toppen vart borttagen så visade sig felet.
Alla ventiler är täta..

Inga glapp som helst..

slutväxel???? kronhjul/pinjong?? det är en framhjulsdriven bil...
av benka1
Borde ju va nån typ av slutväxel eftersom det blir 90gr vinkel-differintial mm.drivaxlarna går ju rakt in i lådan o vevaxeln 90 grader-där finns det ju både lager o dyl som kan leva om?

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]