Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nogge
Hej!

Min motor startar inte, detta är bakgrunden:
Bil: V40 2,0T fas 2 (-01)
Jag bytte tändstift, men glömde då att sätta tillbaka lågspänningskablarna till tändspolarna.
Tjejen försökte sedan starta bilen två gånger, utan att lyckas såklart.
Jag kom då på detta och satte tillbaka kablarna.
Men då startade inte bilen ändå!

Vad jag försökt med:
-Vänta längre stund (3h) och starta igen, utan resultat
-Skruvat ur tändstiften och låtit den lufta, sedan skruva tillbaka de gamla tändstiften, utan att ge nåt resultat.
-När jag tittar ner på kolvarna ser de helt torra ut.
-motorn går runt utan problem och jag hör ett tydligt surrande när jag vrider på tändningen. Antar att det är bränslepumpen.

Precis när jag hade suttit tillbaka lågspänningskablarna hostade motorn till lite, men inget mer än så.

Vad kan ha hänt? åtgärder?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av MartinS
Är du säker på att kablarna sitter till rätt spole och att tändkablarna går till rätt stift?

/Martin
av nogge
Jo, relativt, 2an och 3an ihopkopplade och ettan och fyran. (står 1 på kabeln till ettan och 2 på kabeln till tvåan)
Jag har även laddat upp batteriet till fullt för att se om det blir någon skillnad, men icke.
Hur ser jag på bästa sätt om det kommer bränsle fram till motorn respektive tändning till tändstiften?
av nogge
Hej! Nu har jag testat gnistan på stiften, jag tycker att den verkar lite svag, så eventuellt tändspolarna. Hur tydligt ska gnistan synas på en frisk bil? Dessa gnistor är ganska gula och svaga, ibland blir det en skarpare blå/vit gnista.
av nogge
Ja, antagligen låg spänning till stiften, men inte i batteriet. Har även testat med hjälpspänning från annan bil.
Jag har kollat och fixat till jordningen på högspänningssidan, men på lågspänningssidan är jordmotståndet ca 1 ohm, känns lite mycket? Var jordas lågspänningssidan? Kollar jag i elschemat så står det vid spolen, men där jordas den inte. Jorden går däremot iväg i kablar, men tappar bort var den kan jordas.
Börjar luta mot att byta tändspole/-ar eller lämna in den.. :(
av nogge
Lösningen på detta ämne:
Problemet var att motorn var sur.
Så det jag gjorde var att dra ur säkringen till bränslepumpen och försöka starta bilen, den hostade till, sen väntade jag ett tag och körde igen, för att verkligen bränna upp all bensin i motorn.
Sedan satte jag tillbaka säkringen till bränslepumpen, och då puttrade den till först, sen gick bara startmotorn runt. Väntade ett tag, sen försökte jag starta igen, då hoppade den till lite mer, vid tredje försöket startade den! :D
Men nu har man ändå två nya tändspolar och tändstift.
Imorn blir det till att åka och köpa lite fikabröd till mekanikern som gav dessa råd. :)
Så om någon behöver tändspolar, så hojta så kanske jag kan sälja de begagnade till ett bra pris.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]