Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobinator
Bil:
Har en Volvo v40 T4 -98. Ingen bilmek men gillar att lära mig och göra själv.

Symptom:
Oftast 5-10 minuter efter start (brukar vara lagom till att jag är ute på motorvägen) så börjar motorvärmelampan lysa, på displayen för färddatorn står det STOP! Bilen tappar lite kraft. Efter ca 30 sekunder står det 120 grader i displayen och den tickar stadigt nedåt varpå motorn går som vanligt igen. Kör jag bilen en kortare bit och stannar för att t.ex. handla så får jag oftast stora problem att starta bilen efteråt (startmotorn går men får inte igång motorn). Ofta funkar det att bara vänta i 10 min innan jag försöker starta igen. Känns värmerelaterat. Kylvattennivå är ok. En sak till: Lambda lampan lyser konstant och har gjort sedan problemet började ungefär.

Tidigare ingrepp:
Har bytt LMM för ca 2 år sedan, bytte bränslefilter samtidigt.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Mvh
Erik
Har samma problem, fick en felkod för ett par dagar sedan P0118 ; Engine Coolant Temperature Circuit High Input.
Felkoden försvann igår och idag så var den svårstartad efter kort stopp. Blinkade även STOP från färddatorn som trådskaparen beskrev, samt att tomgångsmotorn tuggade.

Efter det så var det inga problem längre. Givetvis så fruktar man att bilen inte startar imorrn när man ska till jobbet :)

Problemet borde vara relaterat till P0118? Vad är det för fel då med största sannolikhet? Har kollat efter tempgivare för kylarvattnet men hittar 3 olika modeller, fast jag skrivit i regnummer på Mekonomen.se.
Hur vet jag vilken som passar?

Kör en V40 T4 -98.
Denzar skrev:Har samma problem, fick en felkod för ett par dagar sedan P0118 ; Engine Coolant Temperature Circuit High Input.
Felkoden försvann igår och idag så var den svårstartad efter kort stopp. Blinkade även STOP från färddatorn som trådskaparen beskrev, samt att tomgångsmotorn tuggade.

Efter det så var det inga problem längre. Givetvis så fruktar man att bilen inte startar imorrn när man ska till jobbet :)

Problemet borde vara relaterat till P0118? Vad är det för fel då med största sannolikhet? Har kollat efter tempgivare för kylarvattnet men hittar 3 olika modeller, fast jag skrivit i regnummer på Mekonomen.se.
Hur vet jag vilken som passar?

Kör en V40 T4 -98.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 47a46757sv Denna ska du ha...
Denzar skrev:Tack som vanligt benka :) Vart sitter den och något speciellt att tänka på vid byte? Måste man tömma tanken?
Bild Den sitter bakom/under där kylarslangen
går in i toppen,lite krångligt att byta eftersom det sitter en kabel i den...Plus trångt som vanligt,lättast är det om du skruvar bort huset för termostaten!
Du behöver öppna luft skruven på undre kylarslangen när du ska fylla på vätska så du får bort luften i systemet när det är klart.
Lite bättre bild Bild
Denzar skrev:Så man måste alltså skruva bort denna för att se/ta bort givaren? Det är i den termostaten sitter va? Behövs det ny packning efter man tagit bort den?

http://forumbilder.se/DDEFP/20140723-132344

Vad är detta för givare? Ser ut var att vara för kylarvattnet med? :roll:
http://forumbilder.se/DDEFP/20140723-132551
Den 2:a bilden är luft tempgivaren från intercoolern-tror jag?Eller tryck givare...

Packning ska man alltid byta...
Senast redigerad av 1 benka1, redigerad totalt 0 gånger.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]