Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hejsan!

Då jag tidigare har ägt en massa volvo och även äger (V50 momentum -09) så var det dags att skaffa en andra bil. Valet föll helt klart på en V40 efter lite funderande.

Det är en 00a My 01 2.0T mörkblå metallic 343, med ljusa oak inredningen, miltalet uhm 27000 så den har gått en del men fullstämplad hos volvo och samma ägare sen 03 så jag hoppas att jag klarar mig från större missöden.

Har några frågor till er här på forumet!

1.Är bilen en fas II eller är det en I½? Är det någon större skillnad som man bör se upp med från 00 som volvo rätat till på de senare årsmodellerna av fas II?? och vad är skillnaderna mellan fas 1½ till II då jag inte kan se några jätte skillnader i deras produktblad, andra utrustningspaket och lite filande på motorerna annars hittar jag ingen större skillnad. Gärna en liten förklaring om det är mer som skiljer.

2.Bromsskivor fram behöver bytas och jag har tänkt åka till biltema(både bellägg och skivor från biltema), avråder ni mig från detta, eller håller deras skivor en överlag bra nivå?

3. Skulle vilja koppla så att alla 4 lampor lyser bak som positionsljuslampor = broms + dimljus också blir positionsljus, behöver man dra en extra plus med säkring till dessa, eller har ni tjuvat strömmen från befintliga lampor?

Tror det var allt för nu hoppas på lite svar.
av juste
Jag har en -00. Jag kan inte reda ut om det är en fas1, 1,5 eller fas 2.
I ca 1år nu har jag kört med bromsskivor och klossar från biltema och jag är mycket nöjd. Inga problem alls.
Ca 2000kr för komplett till hela bilen. Försökte att "köra in" dem lite försiktigt, om det nu har någon betydelse.

Jag har 4 lampor som lyser baktill på min, tror att det är standard, eller har jag missuppfattat något?
av DannePe
01or ska vara fas 2.

Biltema.....är man så djvla fattig så visst.
Mina egna erfarenheter av allt vad 3dje partstillverkare heter är pajas. Sen så har Volvo sänkt mycket av sina priser så det skiljer inte många hundralappar....visst familjen kanske svälter mm mm.
Användarvisningsbild
av MartinS
MY96-00 är Fas 1
MY01-04 är Fas 2

En del forumnarkomaner kallar MY00 för Fas 1 1/2 men det är bara påhitt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Så jävla fattig :-(O) tack för den hjälpen! Biltema ca 1200 för skivor och belägg Volvo 2400, det ser jag inte som några hundralappar, är det något krångel med biltemas grejer, skev skiva osv är det bara att åka och få en ny! Vilket jag inte tror det är då väldigt många på detta forum handlar detaljer där, sen bör bromsdetaljer hålla en överlag bra kvalité. Till min v50 skulle jag nog inte ens fundera på att åka dit, men till en 11 år gammal bil med 27000mil på mätaren så spår jag hellre ca 1000:- och köper nått annat skoj.

Ursäkta alla ni andra som läser tråden men var tvungen att skriva av mig lite.

Då är det en fasII jag har, bilder kommer när det hade tänkt bli lite bättre väder, det som jag hunnit göra är att byta strålkastare + blinkers till blackrim, samt fixa lite små rost fläckar på framskärmarna ( ska plocka loss dessa och lämna på läck när min lackerare har tid) annars är det byta lite instrument lampor som inte lyser och lite små pill.
Tja... Jag har kört med biltemas grejer dock bara klossarna. Enda minus jag kan se är att de slits lite fortare en Volvos egn. Dock så kör jag riktigt hårt. Du har inte kollat på skruvat.se? Kört med deras grejer på min gamla bil ok och allt där till då det funkar sjukt bra. Sorry för dålig svenska skriver på en mobil i turkiet :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]