Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Senan
Min s40 -00 är 1.8i. Sen jag köpte bilen började jag lägga märke hur mycket bensin den dricker. På en hundring rullar jag 70-80 km med miljövänlig körning. Jag har aldrig haft 1.8i innan utan endast 1.6 eller mindre motor.

Min fråga till er. Är det vanligt att den drar så mycket eller är det nåt fel på bilen? Värt att notera att även olja och filter bytta sedan en vecka tillbaka.

Tacksam för svar ! :D
av juste
Om mina beräkningar stämmer så blir det ca o,83-0,95 l/mil
Hur kör du?
Stadstrafik? Aggressivt? Lugnt, landsväg
Jag har en 1,8 utan "i", för mig verkar detta inte så fel
av Senan
Har mätt lufttrycket och visades sig att alla däck hade olika värde. På ett dack så var lufttrycket på 0.6 trots att det skulle ligga på 2.3. Nu återstår bara hur brukningen ser ut framöver.
av Senan
juste skrev:Om mina beräkningar stämmer så blir det ca o,83-0,95 l/mil
Hur kör du?
Stadstrafik? Aggressivt? Lugnt, landsväg
Jag har en 1,8 utan "i", för mig verkar detta inte så fel
Jag kör nästan som en kärring :D
av juste
Om du har 0,6 på ett däck så har du kanske en "läcka" där. Håll koll på den! Jag har 2,5 i mina och min däckleverantör rekomenderade det trycket.
av Senan
juste skrev:Om du har 0,6 på ett däck så har du kanske en "läcka" där. Håll koll på den! Jag har 2,5 i mina och min däckleverantör rekomenderade det trycket.
Fick ett tips att en kompis att man kan köpa slags spray från biltema som kan täppa "läckaget".
av kamilenski
När jag hade 1.1 i ena däcker på min 855 drog den 1.2liter! Således mycket mer än med rätt tryck!
Användarvisningsbild
av Vojje
Senan skrev:På ett dack så var lufttrycket på 0.6
Otroligt att det inte syntes med ögat. Kör du med punkteringsfritt?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]