Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada!

Är en relativt nybliven ägare av en V40 2.0t -02, en fin bil enl.mitt tycke men den lider av lite problem.

Antingen är det så att oljuden har blivit värre sedan jag köpte den i februari eller så är det så att jag bara lyssnar mer efter oljuden men det är i huvudsak 2 oljud jag stör mig på.

1: För det första skorrar motorn när jag belastar den. Ett skorrande/vibrerande oljud från motorn uppstår om jag belastar den genom att t.ex. starta från 1:an med lågt varvtal eller köra sakta i för hög växel. Motorn låter väldigt ansträngd och det skorrar en kort stund tills jag fått upp varvtalet. Hittade en tråd med liknande problem men där det inte fanns någon lösning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... de#p304953 Min tanke är att det kommer från motorfästena men tycker inte att det ska komma på så kort tid. Min andra tanke är om det har att göra med oljud nummer 2.

2: Ett annat oljud är att motorn har ett lustigt läte vid normal drift. Det är ett frekvent tickande ljud från motorn som ökar i frekvens med motorns varvtal. Vid höga varvtal kan inte ljudet urskiljas. Ljudet låter ung såhär:
Den låter som en diselmotor helt enkelt. Min tanke är såklart att VVT-enheten är dålig (dyr historia vad jag har förstått). Har läste lite trådar med liknande problem men tycker inte att ljudet på min bil kommer och går som det gör för andra, mitt ljud är hela tiden. Har funderingar på att koppla ur den för att testa om ljudet slutar då men då får man väl en felkod som inte går att bli av med på egen hand?

I övrigt tycker jag bilen går ganska bra. Ibland kan den låta lite ansträngd vid start av motor men den har alltid startat snabbt. Ibland kan jag också tycka att den är lite ojämn i körningen men ibland fungerar det hur bra som helst. Om jag accelererar kraftigt och kör i höga varvtal känns det som att motorn ibland tappar kraft en kort stund, det känns precis som att däcken slirar eller liknande.

Blir väl till att lämna in bilen men vill med denna tråd få lite tips och idéer innan jag lämnar den i andras händer. Tacksam för utförliga svar och inga idiotförklaringar tack! :-)-)
Hej!

Skulle kunna vara frihjulsremskivan till generatorn, fick byta den på min.
Om du varvar motorn till ca: 3000v/min och vrider av tändningen ska man höra att generatorn snurrar några sek. efter att motorn stannat.
(ha så få elförbrukare på som möjligt)
Eller så kan du ta bort drivremmen ock köra en vända

// DTJ
Har tyvärr inget tips,men punkt 1..
Har du det ljudet både vid tomgångskörning och när du åker iväg? För jag har ett missljud när man är nere på varvtal under 1600 vid körning när bilen är kall,efter ett par minuter när bilen är varm så är ljudet som bortblåst.

Inte det enklaste missljudet att lokalisera när det bara är under färd,man kanske får lägga sig över motorn och låta nån köra B-)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]