- mån 04 jun 2012, 12:44
Jag har problem med handbromsen på min V40 -96. Fick bara 11% bromsverkan på besiktningen när spaken var på max. Jag har fått 2a på det förut, och bytte då höger ok samt bromswire. Men nu börjar jag misstänka att även vänster ok är paj. Jag har haft bilen upphissad och inget av hjulen rullar helt fritt. Alltså hjälper det ju inte om jag spänner justeringsskruven ännu mer antar jag, då skulle det ju bara ligga an ännu mer.
Skivorna är inte jättefina på någon sida, se bifogade bilder. Men jag tänker att om skivor eller belägg är för dåliga så borde jag väl inte ha tillräcklig bromsverkan på färdbromsen heller? Och det har jag ju. Så då kan man väl utesluta skivor och belägg som orsak.
Som sagt höger ok är nytt, men om det vänstra är kass så går det väl inte att justera handbromsen ordentligt?
Bilder på skivor:

Skivorna är inte jättefina på någon sida, se bifogade bilder. Men jag tänker att om skivor eller belägg är för dåliga så borde jag väl inte ha tillräcklig bromsverkan på färdbromsen heller? Och det har jag ju. Så då kan man väl utesluta skivor och belägg som orsak.
Som sagt höger ok är nytt, men om det vänstra är kass så går det väl inte att justera handbromsen ordentligt?
Bilder på skivor: