Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikJ
Har en V40 -97, långmilare 26 000. För ett år sen bytte jag växellåda efter ett ras, den hade gått 9000 mil. Men nu har jag ett missljud när jag kör på 5:ans växel när jag släpper gasen, ljudet finns aldrig vid gaspådrag. Har bytt plastbussningarna.
En reparatör provkörde den idag men då var det tyst. De gånger jag hört det så har det kommit efter några mil och typ över 80-90. Även växeln har hoppat ur 3 ggr (2 ggr med släp efter)
Hans förklaring var att ev är upphängningarna till motorn slitna. Vad tror ni?

Ljudet förändras när man rör växelspaken, är typ vinande ljud som kommer från vänstersidan av kupén.
av predden
om motorfästena är kass så ändras läget på motorn och då också växelförarens läge.. det kan vara så att växlarna "ligger och trycker" typ som om man har handen på växelspaken. prova att ha handbromsen i och sök dragläge medans någon kollar hur mycket motorn rör sig.. rör den sig onormalt mycke borde du byta motorfästen.. det sitter 2 under motorn på tvärbalken.. dom brukar ryka ganska fort. kolla även det övre högra (framför kamremmen). de 2 undre är skapligt billiga.. typ en 300:- styck .. det övre kan kosta fläsk.. det finns även lite hårdare på ATM i Polyuretan. dom kör jag med.. dom är kung.. men det medför en hel massa skakningar... enligt en kille på volvo i sundsvall så är just 5an ett jäkla problem på de tidigare modellerna med renaultlådorna.. byt olja i lådan, det skadar aldrig.
av FredrikJ
Ok tack, ska kolla hur det är med motorfästena imorgon.
/ Fredrik
av FredrikJ
Det tog lite tid men nu har jag varit i kontakt med Volvo-verkstad ett antal ggr och de har provkört bilen och hört ljudet. Deras lösning är att byta växellåda och sätta dit en begnande för många pengar.... Detta var inte vad jag ville höra så jag tog kontakt med en annan verkstad som hjälpt mig tidigare, då gav han mig tipset att man kan skruva bort vänster sida av lådan för under det locket så sitter 5:ans växel, där skulle jag kolla om muttrarna som håller fast dreven var lösa.
Ja detta har jag nu gjort idag, hissat upp vänster sida av bilen så den lutade väldigt mkt (för att slippa ta ut oljan o fylla på ny) skruvade av locket efter att diverse plast skydd plockats bort. Och muttern på ena drevet var lös, utskruvad några varv, så detta kan vara lösningen på vart ljudet kommer ifrån. Nu är det bara att kolla så inte dreven är för utslitna, tyvärr kunde jag inte dra åt muttern nu för locket jag skruvade bort gick ej att ta av helt så jag kom bara in med fingrarna emellen. Ska därför lämna in bilen nästa vecka så får de skruva åt mutterna efter att motorfästet lossats, så att lådan sjunker ner 1 cm och då kan man ta av locket.
Om, om, om detta nu löser problemet ska det bli riktigt skönt att åka till Volvo och be om en förklaring på att de sa att enda alternativet var att byta låda. Hoppas nu att dreven är i fullgott skick.
av Frigge
FredrikJ skrev:Det tog lite tid men nu har jag varit i kontakt med Volvo-verkstad ett antal ggr och de har provkört bilen och hört ljudet. Deras lösning är att byta växellåda och sätta dit en begnande för många pengar.... Detta var inte vad jag ville höra så jag tog kontakt med en annan verkstad som hjälpt mig tidigare, då gav han mig tipset att man kan skruva bort vänster sida av lådan för under det locket så sitter 5:ans växel, där skulle jag kolla om muttrarna som håller fast dreven var lösa.
Ja detta har jag nu gjort idag, hissat upp vänster sida av bilen så den lutade väldigt mkt (för att slippa ta ut oljan o fylla på ny) skruvade av locket efter att diverse plast skydd plockats bort. Och muttern på ena drevet var lös, utskruvad några varv, så detta kan vara lösningen på vart ljudet kommer ifrån. Nu är det bara att kolla så inte dreven är för utslitna, tyvärr kunde jag inte dra åt muttern nu för locket jag skruvade bort gick ej att ta av helt så jag kom bara in med fingrarna emellen. Ska därför lämna in bilen nästa vecka så får de skruva åt mutterna efter att motorfästet lossats, så att lådan sjunker ner 1 cm och då kan man ta av locket.
Om, om, om detta nu löser problemet ska det bli riktigt skönt att åka till Volvo och be om en förklaring på att de sa att enda alternativet var att byta låda. Hoppas nu att dreven är i fullgott skick.

Som du säkert förstår är det en hel del i växellådan som kan låta vilket inte gör det lätt att veta exakt. Normalt sett om den muttern är lös har man problem att få i femmans växel,inte att det blir oljud. Det är inte heller ett vanligt fel att den muttern är lös. Det hände på en del Renaulter förr i tiden som hade samma låda men då utan oljud, enbart problem att få i 5:an o att den också hoppade ut vid körning.

/Fredrik
av FredrikJ
Igår hade jag inne bilen och de tog bort gaveln på växellådan och drog åt muttern till drevet som var lös. Ikväll har jag varit ute och testkört bilen, körde ca 4 mil men ännu inget ljud. Och växeln är inte svår att lägga i. Nu är det bara att hoppas tills man kört lite mer så man är säker på att det inte kommer tillbaka. Men man kan ju erkänna att de äldre V40 har en väldigt sladdrig låda, spaken beter sig nästa som en slev i gröten...

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]