Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Nu börjar rosten komma på min V40 -00.

Jag är ganska newbie gällande hur man åtgärdar rost.
Finns det något "roståtgärd för dummies" som visar steg för steg med slipning, grundning, målning?
Jag har bilen som ren bruksbil så jag är inte ute efter superperfektion, utan bara att det inte skall se för anskrämligt ut.
Tips?

Hur är det med sprayfärg/bättringsfärg; köper man det bäst på Volvohandeln eller är det lika ok med annat fabrikat?

Gällande framskärmarna vid hjulhusen på både vänster och höger så börjar det bli såpass rostigt där att jag antar att det är lika så gott att byta hela skärmarna. Var köper man bäst budgetplåtar för detta?
Användarvisningsbild
av goransson89
780xlt skrev:Nu börjar rosten komma på min V40 -00.

Finns det något "roståtgärd för dummies" som visar steg för steg med slipning, grundning, målning?
Jag har bilen som ren bruksbil så jag är inte ute efter superperfektion, utan bara att det inte skall se för anskrämligt ut.
Tips?

Hur är det med sprayfärg/bättringsfärg; köper man det bäst på Volvohandeln eller är det lika ok med annat fabrikat?

Gällande framskärmarna vid hjulhusen på både vänster och höger så börjar det bli såpass rostigt där att jag antar att det är lika så gott att byta hela skärmarna. Var köper man bäst budgetplåtar för detta?
Hej!

Att laga rost är väldigt tråkigt och tidskrävande...
För att vara seriös så ska ALL rost slipas bort! Ska vara helt plåtrent där rosten varit.
Annars gör dom som många andra. Slipa, på med spackel och måla. (Duger gott på en bruksbil)

Googlar du lite på t.ex rostlagning så finns det tusentals guider!

Fabrikat på färgen spelar ingen roll, ta biltema om dom har en med rätt färgkod :)

Skärmar finns att köpa via bildelsbasen.se
Där finns begagnade i varierande skick, och dom har även nya för hyffsade pengar!

Men ska bilen vara en bruksbil så silvertejpar du bara om du har vassa kanter och ska besikta ;) Duger gott!
Användarvisningsbild
av vetten
Det känns ju lite "Tattaraktigt" att silvertejpa, klart lättare att slipa rent och rostskydda för att sen spackla, slipa och lacka, håller typ ett år och sen göra om det, men bilen ser frisk ut även om den inte är helt ok, ja sen är det upp till samvetet att hålla ful färg om man tänker sälja vilket inte enligt mej är just, men om du tänker behålla bilen och kan tänka dej att göra om en gång/år så är det ok för mej.
av Denzar
Skönt att höra att det håller bra med rostomvandlare, fixade bort en hel del rost med hjälp av det.
Körde utan något sådant för ett halvår sen, och ja, det höll ett halvår sen var det likadant.

Mycket trevlig effekt blev det när man hade på omvandlaren!
Det angripna vart svart och hårt, slipa lite på det, spackla, slipa, måla, klarlacka.

Härifrån köpte jag http://www.ebay.co.uk/itm/270940266395? ... 1439.l2649... Just loctites har fått mycket bra omdömmen.
av baztubox
780xlt skrev:Nu börjar rosten komma på min V40 -00.

Tips?

Köp en http://www.autorefinish.se/shop/?artnr=z100998den sätter du fast på borrmaskinen och slipar bort all rost jämna till kanter med +320 papper sen köper du sprayfärg på burk,

jag brukar använda Motip då jag tycker det är lätt arbetat och torkar fort.

sen kan det vara så att du eventuellt får spackla efter första stryket med grund.

efter spackel och slip lägg 2-3 stryk med grundfärg på spacklet sen 2-3 tunna lager med lacken och avsluta med klarlacken

sen kan du köpa grundfärg på burk typ Motip dom har grundfärg, lack och klarlack

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]