Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurly
Har nyss läst om folk som haft problem med ryckighet i låga varvtal på V40. Det första jag gjorde var att byta tändstift och nu går den som en klocka, sannolikt stor portion med tur där med tanke på att många har kvar problemet efter tänstiftsbyte men det bör ändå alltid vara en första åtgärd.

Jag ska fylla på olja i bilen ( V40 2.0 T -00) och undrar om det är riskfritt att blanda oljor, alltså att jag bara köper en helsyntet på biltema och fyller på? Dessutom är nivån i servooljan nere på det lägsta, är det ok att fylla på den själv eller ska man låta någon titta på den då den egentligen inte ska kunna ta slut?
av defacto
Gurly skrev:Har nyss läst om folk som haft problem med ryckighet i låga varvtal på V40. Det första jag gjorde var att byta tändstift och nu går den som en klocka, sannolikt stor portion med tur där med tanke på att många har kvar problemet efter tänstiftsbyte men det bör ändå alltid vara en första åtgärd.

Jag ska fylla på olja i bilen ( V40 2.0 T -00) och undrar om det är riskfritt att blanda oljor, alltså att jag bara köper en helsyntet på biltema och fyller på? Dessutom är nivån i servooljan nere på det lägsta, är det ok att fylla på den själv eller ska man låta någon titta på den då den egentligen inte ska kunna ta slut?

Motor olja = töm oljan från bilen först sedan kan du hälla på vilken olja som helst, se till att du får ut så mycket som möjligt,

Servo oljan BÖR du låta en Service tekniker åtgärda
Användarvisningsbild
av MechaniX
Det är ingen fara med att blanda olika oljor, se bara till att få en olja som klarar motorns specifikationer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Att fylla på servoolja själv bör väl inte vara några problem. Men som sagt så ska det ju inte försvinna så om det försvinner snabbt bör man kanske kolla efter läckage.
av defacto
Tomas88 skrev:Att fylla på servoolja själv bör väl inte vara några problem. Men som sagt så ska det ju inte försvinna så om det försvinner snabbt bör man kanske kolla efter läckage.

ne det är inga problem, om man vet vad man gör,
av defacto
defacto skrev:
Tomas88 skrev:Att fylla på servoolja själv bör väl inte vara några problem. Men som sagt så ska det ju inte försvinna så om det försvinner snabbt bör man kanske kolla efter läckage.

ne det är inga problem, om man vet vad man gör, man får ju bara vara noga med att man luftar den ordentligt annars får man problem till vintern när det blir kallt,
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men om nivån inte gått under min-nivån borde det väl inte ha kommit in luft i systemet?
av defacto
Tomas88 skrev:Men om nivån inte gått under min-nivån borde det väl inte ha kommit in luft i systemet?

Njaa rent teoretiskt så bör det ju inte, men skulle man få luft i systemet så är det bara öppna locket hissa upp bilen och göra några fulla ratt utslag i snabbfart så försvinner det,
Användarvisningsbild
av goransson89
Men vänta nu... :shock:

Vad är det för jävla special-raket styrservo på en S/V40 jämfört med alla andra Volvosar?!

Till att börja med så är det ett självluftande system. Så fyll olja upp till max strecket och sen på med locket och kör!
Att det har "försvunnit" olja kan antingen bero på att någon har lagat en läcka eller bytt olja och inte fyllt på ordentligt med olja. (Tänkte nu på om bilen har haft en ägare innan dig)

Men förmodligen så beror det på ett läckage någonstanns. Hur mycket olja saknas? Är det kladdigt under bilen eller framförallt på/vid styrväxeln?

Har du ett läckage så bör du självklart åtgärda det, men jag själv bryr mig inte så mycket. Har haft några Volvosar där styrväxeln läckt, dock behövdes det fyllas på ca 1dl / halvår så det tyckte jag bara var bra, alltid bra med ny fräsh olja i styrsystemet :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Glöm inte att man varje gång man byter olja så byter man också oljefilter och den som inte gör det är enligt mitt sett att se det totalt dum i huvudet och det oavsett om man byter var 500-de mil eller var 1500-de mil, men så länge är det väl ingen här som kör som 1500mil utan service med oljebyte och filter.

Eller ?:-/

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]