Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rampitsch
#649489
Hallå kamrater!

Ikväll fick jag lite problem med bilen.
Först fick jag problem att lägga i växeln. Kändes på växelspaken som att kopplingen inte var nedtryckt.
Detta löstes genom att trampa kopplingen en gång till.
Senare uppstod samma problem igen (ca 3-4 min senare).
Efter ett kort slag blev problematiken den omvända. Vid ett rödlyse trampade jag ned kopplingen, men växeln Låg fortfarande i, med "kärringstopp" som följd.
Andra gången den gjorde så förblev kopplingspedalen helt utan motstånd, och bilen gick således inte att köra med längre.
Bogsering av en kamrat. Konstaterar hydralolja skvätt i motorutrymmet, men ser inget trasigt.

Med denna lilla beskrivning, vad tror ni, bevandrade kamrater, felet kan bestå av?
Slut slavcylinder? Lådhaveri?

Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
Under bogseringen hade jag motorn igång, och bromsarna fungerade utmärkt.

Tacksam för all hjälp.
MVH Rampitsch
#649527
rudarmy skrev:
Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
ja fyll på med bromsolja så är allt löst ska du se!
Okey. Om det är så väl låter det gott :)

Men någon anledning till att motorrummet är fyllt med utsmetad hydralolja borde väll finnas? Kollade locket till bromsvätskan, och det var hel. Likväl var bromsverkan OK på bilen.

MVH
Rampitsch
#650420
Sådär, då ska vi försöka oss på en summering då.

Var ute vid bilen häromdagen och konstaterade att den läckte olja från kopplingens huvudcylinder, vid damasken.
Damasken är ju enbart ett dammskydd, så drog slutsatsen drogs att denne är paj.
Återkommer med svar om så är fallet när den är bytt.

//Rampitsch

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]